Nya Subaru WRX STi:

Efterlängtad sportbil

Av
Ian Maasing feature.redaktion@lokaltidningen.se

BILNYTT. I åratal har sportbilsentusiaster över hela världen väntat på en värdig ersättare till legendariska Subaru WRX STi, och på den nyligen avslutade bilutställningen i Detroit, USA visade Subaru till sist den nya produktionsklara versionen av WRX STi.

Nya WRX STi har fått Subarus modernare formspråk med sin smidiga kaross och dynamiska sidolinjer samt en aggressivare front och bakdel, där de fyra avgasrören och den stora spoilern avslöjar vad det är fråga om. Den är utvecklad ur fyradörrars familjesedanen Impreza, och kan utan vidare brumma runt i stan och ut på storköpets parkering med motorn dragande hyggligt i lågvarv.

300 hästkrafter
Nya Subaru WRX STi är 460 centimeter lång, 180 centimeter bred och 147 centimeter hög. Axelavståndet är 265 centimeter. Bilen har en nyutvecklad fyrcylindrig 2,5-liters turboöverladdad boxermotor, med indirekt och direkt bensininsprutning. Effekten ligger på 300 hästkrafter och 407 Newtonmeters vridmoment. Bilen levereras med en ny förstärkt och snabbväxlande sexväxlad manuell låda.

Bakhjulen driver kraftigare
Nya Subaru WRX STi är utrustad med den erkända symetriska fyrhjulsdrivning. Med SI-Drive reglaget kan man välja hur man vill ha bilens mellandifferential och tre körprogram inställda. Och för ännu bättre drivkraftsfördelning finns nu också Active Torque Vectoring. Hur som helst är grundinställningen den att bakhjulen driver kraftigare än framhjulen varför bilen kan sladda ut mer på ett önskvärt sätt med bakvagnen när du gasar på.
Subaru vet att man har en tradition att försvara och att det står många sportbilsentusiaster jorden runt och väntar på en äkta sportbilsupplevelse. Det vill säga en ny sportvagn med ett dovt motorljud, lättväxlad låda, direkt gensvar på bråkdelen av en sekund på styrutslag och gaspådrag samt fartupplevelser med adrenalinhöjande fyrhjulssladdar.
Nya Subaru WRX STi lanseras i Sverige under maj. Priset är ännu inte fastställt.

Nya WRX STi har en bakåt avsmalnande kaross som är tvärt avhuggen längst bak, alltså en form som ger ett lågt luftmotstånd. Karossens nedre kant är uppsvept som en diffusor för att i högre farter trycka ner bakvagnen och den stora spoilern, som inte stör sikten bakåt, förhöjer bilens dynamiska image. Foto: Subaru

Nya WRX STi har en bakåt avsmalnande kaross som är tvärt avhuggen längst bak, alltså en form som ger ett lågt luftmotstånd. Karossens nedre kant är uppsvept som en diffusor för att i högre farter trycka ner bakvagnen och den stora spoilern, som inte stör sikten bakåt, förhöjer bilens dynamiska image. Foto: Subaru

Publicerad 24 January 2014 11:24

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen