Tillbaka till skolgymnastiken enligt Sunneborn

"Gamla övningar håller än"

Av
Fredrik Nilsson

HÄLSA. Mattias Sunneborn, svensk rekordhållare i längdhopp och träningsexpert från Hälsolandslaget, har koll på det här med träning.
– Att individanpassa sitt träningsprogram är det bästa man kan göra, känn efter vad som funkar för dig.

Vilka är de senaste trenderna inom träning och fitness?
– Det som fler och fler intresserar sig för är utomhusträning, "back to nature". När du är ute och joggar stannar du vid en gren och gör chins eller använder en bänk där du kan göra step-up. Det handlar om att använda vad som finns till hands.
– Folk kör för lite kvalitet och för mycket mjäk när de tränar. Vissa är ute och går, vilket är en jättebra motionsform, men de går för långsamt så att de inte blir svettiga eller andfådda. Framförallt de lite äldre, det finns inget fel i att bli andfådd när du motionerar, menar Mattias Sunneborn.

Tillbaka till gympan

De gamla skolövningar vi lärde oss på gymnastiken håller än, enligt Mattias Sunneborn. Hälkicks, höga knän och hopp är superfunktionellt. Men även utfallssteg, sit-ups och diagonalt arm- och benlyft. Den ovane kan börja med att göra de olika övningarna i 20 sekunder.
– För de som vill komma igång är det viktigt att ta det försiktigt i början. Sätt upp en långsiktig målsättning, inte bara till sommaren. Börja promenera snabbt så att pulsen höjs och du blir svettig. Efter sex veckor kan man fortsätta med joggning i högre fart.

Hållningen viktigast

För den vane motionsutövaren som vill bli starkare är styrketräning med vikter och med kroppen att föredra. Många är stela efter att ha suttit framför datorn, men lägger man ner några minuter om dagen på stretching mår kroppen bättre. Om du sitter mycket bör du alltid tänka på hållningen, då får man en bättre kropp som alltid fungerar.

Mattias Sunneborns fem bästa motionstips

1. Planering! Följ det som står i din kalender, det gäller allt som händer i livet och även träning. 2. Ta i lite mer när du väl tränar. Istället för att träna på halvfart ofta ska du satsa ordentligt. Tillåt dig att svettas rejält så ger träningen utdelning. 3. Ta hjälp av en personlig tränare eller en träningssite. Om man vill ha mer kvalitet ska tekniken vara rätt, ta hjälp av filmer och bilder. 4. Bra utrustning. Gå till en bra sportaffär och få hjälp att hitta de skor som känns bäst. Det ger extra motivation, ungefär som att köpa nya kläder till en fest. 5. Nyttig mat i kylskåpet. Lördagsgodis är okej, men släng det direkt när det är kväll. Inget ska sparas till dagen efter för det leder bara till småätande.

Publicerad 01 November 2009 03:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen