Peugeot RCZ tampas med Audi TT

“Båda är ganska lika i grunddesignen”

Av
Iva Maasing

BILNYTT. Franska Peugeot och tyska Audi tampas på långdistanstävlingar, först och främst på Le Mans legendariska 24-timmarslopp, med sina dieseldrivna racersportvagnar. Som i sådana sammanhang spöar bränsletörstiga bensinmotorracers hur lätt som helst. I år var det Peugeots tur att vinna på Le Mans och därmed bryta flera års Audi-dominans.

Frågan är om Peugeots nya sportcoupé RCZ, tekniskt baserad på den kompakta kombisedanen 308, kan sätta Audis lilla sportvagn TT på plats. Båda är ganska lika i grunddesignen med markanta rundningar på nosen, taket och bakpartiet, men med mera frivola utbuktningar och kantlinjer på Peugeot-karossen.

Peugeot betonar att bilen har en egen position i modellprogrammet, vilket bland annat framhålls av modellbeteckningen RCZ (tänk att man lyckades välja samma bokstäver som Honda!) och att man inte valt den gängse sifferbeteckningen med en nolla (t ex 308) eller dubbelnolla (t ex 1007) mitt i. Det är ju precis så Audi tänkte när man lanserade TT för elva år sen! Till skillnad från övriga Audi-modeller hade TT ju ingen siffra i sin beteckning.

Peugeot RCZ premiärvisas på bilutställning i Frankfurt i mitten av september och försäljningen startar ett halvår senare. I motorprogrammet ingår bland annat en turboöverladdad bensinmotor på 200 hästkrafter och en snålstark diesel, precis som i Audi TT:s motorprogram, vilket sammanträffande.

Publicerad 01 August 2009 11:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen