Gör som rallyförarna...

Av
Iva Maasing

MOTOR. Vad gör förarna på ett rally? Jo, de försöker köra så fort det går på specialsträckor, som är spärrade för all annan trafik. Rallyföraren ska inte riskera att möta en timmerbil när han sladdar i 150 kilometer i timmen genom en skogsvägskurva.  
Men det finns helt annorlunda rallyn, ekonomirallyn, där segraren har förbrukat så litet bränsle som möjligt. För 40-50 år sen körde vi sådana miljövänliga rallyn i Sverige och fortfarande körs de i en del andra länder. Segrarna brukar klara sig med otroliga 0,3-0,4 liter milen även om de kör en mellanklassvagn och håller ett ganska högt tempo mellan kontrollerna.

Höja utan vidare

Det är ekonomirallyförarna vi ska ha som föredömen. Detta inte bara i deras körteknik, med högsta möjliga växlar direkt efter starten och sedan rullning med minsta tänkbara gaspådrag, utan även hur de preparerar sina bilar. Till exempel att de pumpar så mycket luft som reglementet tillåter i däcken så att de rullar lätt. Däcktrycket kan ligga mellan 3 och 3,5 bar. För vår del kan vi nöja oss med 0,3- 0,4 bar högre tryck än normalt. Står det i bilens instruktionsbok att trycket ska vara 2,3 bar, mätt när däcken är kalla, kan man utan vidare höja till 2,6- 2,7 bar.
Saab anger i sina senaste instruktionsböcker att man för bättre bränsleekonomi till och med kan höja trycket med 0,5 bar. I Volvos nyaste instruktionsböcker rekommenderas som "ECO-tryck", alltså däcktryck för bränsleekonomisk körning, i genomsnitt 0,3 bar högre tryck än normalt.

Lite stötigare

De hårdpumpade däcken kan sänka bränsleförbrukningen med flera procent, men rullar litet stötigare på ojämn vägbana än mjukpumpade däck. Men de är inte stötigare än de onödigt låga och breda sportdäck som vi lockats att köpa under de senaste årtiondena. En måttlig ökning av trycket medför dessutom inget onormalt däckslitage.

Publicerad 04 March 2009 03:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen