Med ett nykläckt flygplan från fabrisktillverkaren till Ängelholm

Näringsliv Nordvästra Skåne var med när Kullaflyg hämtade sitt nya plan

Av
Av: Anna Sandqvist

ÄNGELHOLM. I tider då nedskärningar och konkurser präglar flygbranschen - och konkade flygbolag inte ens har råd att köra hem sina resenärer. Då åker Kullaflyg till franska Toulouse för att hämta hem ett splitter nytt plan. Näringsliv Nordvästra Skåne följde med.


Uppstickaren

Arton miljoner. Dollar. Det kostade Kullaflyg och Gotlandsflygs nya maskin, en ATR 72-500 som ska flyga från Ängelholm och Visby till Bromma.
Ett bra pris med en nätt rabatt, är både säljare och köpare överens om.
Ett 40-tal personer åker ned för att hämta det nya planet på fabriken. Köparen, Golden Air:s vd Anders Källson, Pigge Werkelin, ordförande Kullaflyg och Gotlandsflyg, samt och anställda från Kullaflyg och Gotlandsflyg. Plus inbjudna gäster.
Lars Lindström, flygplanskonslut är en av dem. Han går runt och myser och beskriver, liksom alla andra, det som en historisk dag.
- Det är underbart att få vara med om ett stycke svensk flygplanshistoria, säger han, och bjuder alla som vill lyssna på brottstycken ur svensk flyghistoria från 1950-talet och framåt.
Som hur det gick till när Ängelholms flygplats skulle öppnas för civilflyg på 1960-talet och terminalen utgjordes av en enda barack. Han var med, som flygplatschef. Baracken tjänar idag som scoutstuga.
Kvar på marken är Christer Paulsson, vd för Kullaflyg. Han ska också uppleva en historisk dag genom att bli pappa för fjärde gången.
Att köpa ett fabriksnytt flygplan i tider som präglas av lågkonjunktur, finanskris och klimatdebatt är djärvt. Att det är lilla Kullaflyg som gör det är kanske ändå inte så konstigt. Bolaget är en underdog som sedan starten 2003 har lagt över 40 procent av marknaden under sig på sträckan Ängeholm-Bromma. Dubbelt så mycket som målsättningen. Nu skakar marken under SAS, som tvingat sänka sina priser för att stå sig i konkurrensen. Men att bli ensamma på markanden är inget mål.
- Jag hoppas att SAS blir kvar på Ängelholms flygplats. De betyder mycket för våra resenärer, säger Torbjörn Gregorioff, operativ chef på Kullaflyg.

Mellan sex till åtta veckor tar det att skruva ihop ett plan på fabriken. Personalen jobbar i treskift.

Mellan sex till åtta veckor tar det att skruva ihop ett plan på fabriken. Personalen jobbar i treskift.

Fabriken

Flygplansfabriken dominerar helt de västra utkanterna av Toulouse. För att få passera grindarna till området krävs att man har ett giltigt besökspass. En vaktkur med en kontrollant kollar att alla är behöriga innan vi får passera gränsen till Airbus-land.
Fabriken är världens största tillverkare av Airbus och Europas näststörsta flygplanstillverkaren av civila plan. Det är också världens största tillverkare av turboprop-plan, som drivs fram med en svagare reamotor med en gasdriven propeller.
Flygmaskiner i varierande uppbyggnadsfaser står på fabriksgolvet. Delarna kommer från olika underleverantörer runt om i Europa. Här skruvas allt ihop. Flygplanskropparna är målade i militärgrön rostskyddsfärg, i olika nyanser beroende på underleverantör.
På stegar och plattformar jobbar teamen i treskift med att färdigställa planen. Vingarna spänns på, delarna monteras ihop och inredningen sätts in. Något förenklat.
Det tar mellan sex och åtta veckor att färdigställa ett flygplan. Hittills i år har omkring 60 flygplan monterats ihop.
- ATR upplever en boom i tillverkningen efter krisen i branschen som följde efter 9/11 2001. Nu har vi tagit igen det vi tappade - och till och med ökat tillverkningen, säger Laurence Daigny, aircraft contracts administrator på ATR.

Planen är gröna, en rostskyddsfärg, innan de målas. Delarna tillverkas av olika underleverantörer och monteras ihop på fabriken. Foto: Anna Sandqvist

Planen är gröna, en rostskyddsfärg, innan de målas. Delarna tillverkas av olika underleverantörer och monteras ihop på fabriken. Foto: Anna Sandqvist

Hämtningen

- Det är inte varje dag det luktar nytt när man stiger in i ett plan, säger Karim Kabir, styrman som får äran att flyga det nya planet själv. Han och kapten Mikael Tyrling flög som passagerare på vägen ned och ska flyga hem det nya planet från fabriken.
- Det är jätteskoj. Det är lite annorlunda mot till exempel Saab 2000 som vi flög hit med, instrumentbräden är helt annorlunda, säger Mikael Tyrling.
Är det inte nervöst att köra ett helt nytt plan då?
- Nej då säger de unisont.
- Det är speciellt, som att köra en splitter ny bil. Det luktar nytt, säger Karim Kabir.
Från fabriken rullar planet ut på banan. Det sista som fylls på är brandsläckare, muggar, filtar och annat som behövs inne i kabinen. Plasten ligger kvar på golvet men är borttagen på de blåa sätena.
Och visst luktar det nytt. De nyblivna ägarna applåderar entusiastiskt när planet lyfter för första gången.
- Hit kommer hon nog aldrig tillbaka, säger Lars Lindroth.

Karim Kabir och Mikael Tyrling fick äran att köra hem det fabriksnya planet.
- Det är inte varje dag det luktar nytt när man går in i ett flygplan, säger Karim Kabir.
Foto: Anna Sandqvist

Karim Kabir och Mikael Tyrling fick äran att köra hem det fabriksnya planet. - Det är inte varje dag det luktar nytt när man går in i ett flygplan, säger Karim Kabir. Foto: Anna Sandqvist

Ett miljövänligt flyg?

ATR marknadsförs som ett miljövänligt flygplan. Lägre flyghöjd och mindre motorer innebär lägre bränslekostnader och mindre utsläpp. Med ATR i sin flygflotta kan Kullaflyg och Gotlandsflyg höja sin miljöprofil - och sin konkurrenskraft som ett ansvarstagande företag. Ett ATR plan släpper ut hälften så mycket som en Saab 2000, ett motsvarande regionplan på samma sträcka.
Men konsumenterna är kinkiga minutjägare, trots klimatdebatten. Med det första ATR-planet som Kullflyg köpte i höstas blir flygtiden mellan Ängelholm och Bromma tio minuter längre. Det är tillräckligt länge för att avskräcka vissa minutjagande resenärer.
- Folk säger att de bryr sig så mycket om miljön, men att resan tar ett par minuter längre står de inte ut med. Då skiter de i miljön, säger Robert Allard, Sverigeflyg. Själv ska han flyga till Östersund imorgon. Som key account manager på servicebolaget Sverigeflyg blir det en del resande. Han räknar inte flygtimmar men väl takeoffs. I år blir det 90. Totalt över 1,2 miljoner km i luften.
Tågresor mellan Visby, Ängelholm, Stockholm och Östersund skulle bli tämligen opraktiskt.

Med pompa och ståt överlämnades nycklarna till Anders Källson på Golden Air. Därefter kunde det nykläckta planet rullas ut.

Med pompa och ståt överlämnades nycklarna till Anders Källson på Golden Air. Därefter kunde det nykläckta planet rullas ut.

Visste du att…

Golden air är ett svenskt bolag, som ingår i Erik Thun-koncernen och vars flygflotta består av 36 flygplan. De hyr ut plan och piloter till bland annat Sverigeflyg. Sverigeflyg är ett servicebolag åt sina moderbolag; Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg och Flysmaland. De regionala bolagen ägs av det lokala näringslivet.

Publicerad 18 December 2008 15:15