Nissan Cube

En kub klar för Europa

Av
Iva Maasing

MOTOR. Hur ska en bil vara formad för att ha största möjliga innervolym och minsta möjliga yttermått? Jo, den ska naturligtvis vara som en kub eller låda, med ett hjul längst ut i varje hörn.  
I stora drag som den 1996 lanserade Citroën Berlingo eller året därpå presenterade Renault Kangoo. Eller den av Nissan på den japanska hemmamarknaden 1998 introducerade Cube.
De trendkänsliga japanerna nappade direkt på den kubistiska lilla vagnen, som med sina minimala yttermått, längd 373 centimeter, och mikroskopiska vänddiameter, 8,8 meter, gjorde den så lätthanterlig bland alla cyklar och riksor i miljonstädernas trånga gränder.

Smala takstolar

Vidare hade föraren så god runtom-sikt genom de upprätt stående rutorna, förbi de smala takstolparna. Och kan ni tänka er att Cube salufördes som sexsitsig. Men Nissan vågade inte exportera Cube. Då, för tio år sen, gällde ju devisen större, mera strömlinjeformad och sportigare på de västeuropeiska och amerikanska marknaderna. Men nu är det ju helt andra tider, och se, Nissan har just visat upp Cube här i Europa. Med planerad säljstart på hösten 2009. Markant större Eftersom vi européer liksom de flesta jänkare är markant större än japaner så får den västerländska versionen av Cube tio centimeter längre axelavstånd och 25 centimeter längre kaross.
Så att den utan problem rymmer fem välväxta västerlänningar plus en del väskor och shoppingkassar. I tidens bränsle-och koldioxidsnåla anda ska Cube få snålställda motorer: en dieselfyra på 1,5 liters cylindervolym och en bensinfyra på 1,6 liter.

Publicerad 05 December 2008 03:00