Skoda Superb 2.0 TDI 170

Elegant och gedigen sedankaross

Av
Av Iva Maasing

MOTOR. Kan en fullstor, gedigen premiumbil verkligen kosta så litet som 200 000-300 000 kronor? Vi talar här om en bil som har på några centimeter när samma imponerande yttermått som Mercedes-Benz E-klassen men ger mera plats åt de åkande och har ett större och mera flexibelt lastutrymme! Jo, om bilen heter Skoda Superb.  
Volkswagen-koncernens tjeckiska dotterbolag Skoda har nämligen letat bland koncernens alla olika motorer, kraftöverföringar, hjulupphängningar och bottenplattor, och fått tag i de rätta, inte alltför dyra komponenterna. Och därefter satt dem i en elegant och gedigen sedankaross. Eller rättare sagt limousinkaross eftersom överbyggnaden är märkbart förlängd bakåt så att de i baksätet får ett furstligt tilltaget utrymme.

Som på en kombi

Eller ska vi kanske säga kombilimousinkaross eftersom hela bakgaveln inklusive bakrutan går att lyfta upp om man vill lasta i något riktigt stort, precis som på en kombi. Och som på en kombi kan man fälla ned baksätet helt eller delat. Eller öppna en stor genomlastningslucka mitt i ryggstödet så att man får plats med alla sina skidor eller metspön. Tala om flexibilitet. Speciellt vällyckad är den av oss testkörda toppversionen med en 170-hästars turbodiesel kombinerad med en DSG-automatlåda. Tack vare två balansaxlar, tvåmassesvänghjul och diverse andra tekniska finesser spinner den lilla fyracylindriga 2-litersmotorn utan märkbara vibrationer genom hela sitt varvtalsområde från tomgång upp till övervarvsfrånslaget kring 4600 varv/minut.
Eftersom Superb är förhållandevis lätt och dess motor levererar hela 350 Newtonmeters vridmoment (=drivkraft) vid de i vardagstrafiken utnyttjade varvtalen 1750-2500 varv/minut, och DSG-lådan lägger i den lämpligaste växeln på bråkdelen av en sekund, accelererar Superb snäppet kvickare än den jämförliga Mercedes-Benz E 220 CDI.

Bakifrån ser Skoda Superb ut som en normal sedan med en måttligt stor bagagelucka. Ska man lasta i något riktigt stort kan man dock med ett enkelt handgrepp lyfta upp hela bakgaveln inklusive bakrutan. Foto: Ian Maasing

Bakifrån ser Skoda Superb ut som en normal sedan med en måttligt stor bagagelucka. Ska man lasta i något riktigt stort kan man dock med ett enkelt handgrepp lyfta upp hela bakgaveln inklusive bakrutan. Foto: Ian Maasing

Som i deklarationen

Motorns små dimensioner och få cylindrar gör det möjligt att köra Superb miljövänligt bränsle- och koldioxidsnålt. I vanlig svensk vardagstrafik bokförde vi 0,59-0,61 liter per mil, alltså ungefär vad som anges i bränsledeklarationen. Så snåla är inte andra premiumvagnar. Tack vare framhjulsdrivning och därmed åtföljande framtunghet samt välkonstruerade hjulupphängningar går Superb kursstabilt och minimalt påverkad av vägens ojämnheter ända upp till toppfart.
Och styrningen är vilsamt lugn. Men den kan ge riktigt snabba kursändringar om man får för sig att köra sportigt. Antispinn- och antisladdsystemen ingriper dock diskret men bestämt om man blir alltför sportig.
Den elektriska servostyrningen gör Superb bekvämt lättrattad i stökig stadstrafik, och utan större ansträngning manövrerar man in den i trånga parkeringsrutor. Alltså plus för Superb även i det här sammanhanget. Enda minus är egentligen att märket Skoda har minimal status.

Lätt insteg genom en tillräckligt hög dörröppning samt tillräckligt höga och släta säten som ger ett vilsamt kroppsstöd. Bra förarmiljö med tydliga instrument. Foto: Ian Maasing

Lätt insteg genom en tillräckligt hög dörröppning samt tillräckligt höga och släta säten som ger ett vilsamt kroppsstöd. Bra förarmiljö med tydliga instrument. Foto: Ian Maasing

Testvagnen har en drivstark men snål 170-hästarsdiesel som matchar bra den automatiserade DSG-växellådan. Foto: Ian Maasing

Testvagnen har en drivstark men snål 170-hästarsdiesel som matchar bra den automatiserade DSG-växellådan. Foto: Ian Maasing

Skoda Superb 2.0 TDI 170

Modell: Skoda Superb 2.0 TDI 170 Tillverkad i: Tjeckien. Typ: 4/5 dörrars, fem personers sedan/kombisedan. Mått/Vikt: Längd 484 cm, bredd 182 cm, höjd 146 cm, axelavstånd 276 cm, tank 60 liter, tjänstevikt från 1590 kilo. Motor: Fyra cylinder direktinsprutad turbodiesel, 1968 cc effekt 170 hk/125 kW, vridmoment 350 Nm– 1750 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad DSG-automat. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 10,8 m. Bränsleförbrukning: 6,1 l/100 km vid blandad körning. CO2: 159 g/km. Prestanda: 220 km/h. 0-100 km/h 9,0 sek. Fordonsskatt: 3 921 kronor. Pris: Från 265 900 kronor. Testbilens pris: 321 100 kronor.

Publicerad 01 October 2008 03:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen