Nya Audi A5 Cabriolet har så mjuka och sköna linjer.
Nya Audi A5 Cabriolet har så mjuka och sköna linjer.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Nya Audi A5 Cabriolet: Med förföriskt slanka former

Ian Maasing



Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI quattro

Tillverkad i: Tyskland.

Typ: 2 dörrars 4 personers cabriolet.

Mått/Vikt: Längd 467cm, bredd 185 cm, höjd 137 cm, axelavstånd 277 cm, tank 58 l tjänstevikt fr 1785 kg.

Motor: 4 cyl 1984 cc, direktinsprutad bensin turbo, effekt 252 hk/185 kW, vridmoment 370 Nm–1600 r/m.

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, quattro, 7-växlad dubbelkopplings automat.

Hjulupphängning: Fram fem länkarmar, bak fem länkarmar

Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,5 m.

Bränsleförbrukning: 6,6 l/100 km vid blandad körning, CO2: 151 g/km  

Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 6,3 sek 

Fordonsskatt: 1 240 kr

Pris: fr 514 000 kr

Testbilens pris: 702 400 kr

TEST. Audis klassiska öppna bil A5 Cabriolet med sin elegant slanka sufflett av tyg lanseras nu i en helt ny och omarbetad generation. Med en mjukt rundad nos utan någon anskrämlig utstickande spoiler, utan några larviga skärmbreddare eller konstiga veck som förfular de släta sidorna, och utan någon påhängd vinge eller svans baktill. Så här slankelegant ska en premium-cabriolet se ut!

 

Den klassiska suffletten av tyg ger nya mellanklasscabrioleten A5 förföriskt slanka former! Jag tror inte att det är så många som saknar plåtcabbar, som var så populära för några år sedan. Det tog ju ganska lång tid att få alla plåtbitar upp- eller nedfällda och när bitarna var nedfällda blev det inte mycket kvar av bagageutrymmet.

 

På den fyrsitsiga cabben fälls suffletten ned på 15 sekunder eller upp på knappa 18 sekunder av elmotorer mot 20-25 sekunder för en plåtcabb. Överraskas man av en störtskur kan man dessutom fälla upp suffletten i farter upp till 50 km i timmen – praktiskt! Och så har man en stor del av bagagerummet disponibelt även med suffletten nedfälld.

 

Eftersom tygsuffletten tar så litet plats har man kunnat göra karossens bakdel ganska låg. Och man kan lyfta ett par resväskor i eller ur bagagerummet med suffletten nedfälld. På de flesta plåtcbbar är detta omöjligt eftersom nedfällda takpaneler krymper bagagerummets och inlastningsöppningens höjd till en tvärhand!

 

Är tygsuffletten uppbyggd av flera skikt som på nya Audi A5 Cabriolet ger den minst lika bra isolering mot sommarvärme, vinterkyla och buller som plåtcabbens fasta takpaneler. Fartvinden hörs knappt ens i hög Autobahnfart.

 

Vill man njuta av den friska luften kan man göra det i farter upp till 110 km/h utan att bli genomblåst bara man hakar på det separata dragskyddet över baksätet, som förresten kan härbärgera två vuxna ifall framstolarna inte är långt tillbakaskjutna.

 

Audis ingenjörer har lyckats väl med den nya bottenplattans förstärkning. Den öppna bilen klarar således hårdkörning på gropiga och guppiga vägar utan att vrida och böja sig och gnissla i dörrar och instrumentpanel.

 

Interiören ger också ett högklassigt intryck, med vilsamma framstolar som lätt kan hissas upp till lagom höjd om man vill ha en bra blick över trafiken. Testvagnens framstolar har dessutom svankstöd som elektriskt ställs i djup- och höjdled. Mycket bra för ömtåliga nordiska ryggar!

 

Som alla cabrioleter har A5 jättebreda dörrar som inte utan problem kan öppnas på trånga parkeringsplatser. Är det dåligt med centimeter i sidled får man åla in i och ut ur vagnen. Särskilt knepigt blir det för de två i baksätet. Kan framdörren däremot svängas helt ut, och framstolen flyttas fram med hjälp av det behändiga tangentreglaget uppe på ryggstödet, krävs det ingen större akrobatik för att komma ned i baksätet. För personer längre än 185 centimeter blir det dock ont om benutrymme därbak om framstolarna skjuts långt tillbaka. Bagagerummet är långt men lågt och rymmer 380 liter.

 

Testbilens breda och superlåga däck, däckhöjden är minimala 35 procent av däckbredden, ser häftiga ut men ger bilen en något småstötig gång. Det är egentligen bara vid racerkörning som däck av den här typen har någon praktiskt fördel, eftersom de ger en kvickare insvängning i kurvor. Men när kan man köra så på våra strängt kamerakontrollerade vägar?

 

Kurshållningen i sig är stadig och styrningen lugn. Och antisladdsystemet ingriper tillräckligt tidigt och bestämt. Liksom det med antisladdsystemet samverkande antispinnsystemet. Som dock sällan behöver agera eftersom motorns massiva drivkraft alltid fördelas till alla fyra hjulen av den permanenta fyrhjulsdrivningen. Som på Audi-språk kallas quattro, alltså ”fyra” på italienska.

 

Testbilens turboöverladdade, direktinsprutade bensinmotor är nästan som en diesel i sin kraftutveckling. Den levererar således ett skyhögt vridmoment från låga 1600 upp till dryga 4000 varv/minut. Men gasar man på och utnyttjar all motorkraften stiger naturligtvis bränsleförbrukningen betydligt mera än på en diesel. Vi bokförde drygt 0,95 liter milen vid sådan körning, och 0,80-0,85 liter milen vid återhållsam framfart. Den som vill köra bränslesnålare har dock ett par dieselmotorer att välja mellan.


Den klassiska suffletten av tyg ger nya Audi A5 Cabriolet förföriskt slanka former! Med elkraft fälls tygsuffletten ned på 15 sekunder eller upp på knappa 18 sekunder.
Den klassiska suffletten av tyg ger nya Audi A5 Cabriolet förföriskt slanka former! Med elkraft fälls tygsuffletten ned på 15 sekunder eller upp på knappa 18 sekunder.
Foto: Ian Maasing

Framstolarna är vilsamt släta och kan hissas tillräckligt högt upp så att man får en hygglig blick över trafiken.
Framstolarna är vilsamt släta och kan hissas tillräckligt högt upp så att man får en hygglig blick över trafiken.
Foto: Ian Maasing

Publicerad: 18. maj 2017 11:40
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa