Nya ansiktslyfta Nissan Qashqai ser tuffare ut än föregångaren. Foto: Ian Maasing
Nya ansiktslyfta Nissan Qashqai ser tuffare ut än föregångaren. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Nissan Qashqai: Ansiktslyft och teknikuppdaterad

Ian Maasing


PROVKÖRNING. Varför måste vi åka i obekvämt låga bilar? Som därtill har så dålig markfrigång att underredet slår i överambitiösa fartbulor! Nej, fram för praktiskt höga bilar med tillräcklig markfrigång! Alltså suvar eller crossovers. Det är säkert så man tänkte på Nissan när man presenterade första generationen av den kompakta crossovern Qashqai för drygt tio år sedan. Namnet uttalas ”kaschkaj” och kommer från ett nomadfolk i Iran.

Namnet är egentligen det enda krångliga med bilen. 2014 kom andra generationen av Qashqai och nu är det dags för ett ansiktslyft och teknikuppdateringar på denna mångsidiga, bästsäljande crossover. Bilen är 439 centimeter lång, 181 centimeter bred och 160 centimeter hög. Axelavståndet mäter 265 centimeter.

Tack vare karosshöjden kommer man lätt i och ur både fram och bak genom tillräckligt höga dörröppningar, och glider så obesvärat i och ur de lagom höga och släta säten. Fyra fullvuxna får gott om plats plus en massa bagage som lätt lastas i och ur genom den stora bakdörren. Med det delbara baksätets ryggstöd uppe är lastvolymen 430 liter och med baksätena nere 1598 liter.

 

Föraren sitter vilsamt på sin lagom höga och släta stol, och har den nya ratten samt växelspaken väl till hands. Reglage och instrument har förfinats, men infotainmentsystemet känns inte hundra. Foto: Ian Maasing
Föraren sitter vilsamt på sin lagom höga och släta stol, och har den nya ratten samt växelspaken väl till hands. Reglage och instrument har förfinats, men infotainmentsystemet känns inte hundra. Foto: Ian Maasing

Bilen har suvens robusta framtoning men är inte avsedd för äventyr ute i vildmarken. Jovisst, den kan fås med fyrhjulsdrivning, med en lamellkoppling fördelande drivkraften mellan fram- och bakhjul. Men en sådan fyrhjulsdrivning passar nog bäst för att ta sig fram på dåligt snöplogade gator och vägar, och inte för att kravla genom decimeterdjup lervälling. Förmodligen väljer de flesta köpare bilen i den prisvärda, enbart framhjulsdrivna versionen.

Vid vår provkörning hade vi möjlighet att köra den framhjulsdrivna versionen med 1,6-liters motor på 163 hästkrafter och sexväxlad manuell låda. Vid normallugn framfart noterade vi 0,65-0,70 liter per mil vid blandad körning.

Motor och övriga oljudskällor är väl dämpade. Och de höga däcken rullar tyst och mjukt på grov och lappad asfalt. Fjädringen är behagligt komfortabel utan att för den sakens skull tillåta karossen alltför stora svajningar. Styrningen är lugn och inte alltför kvickreagerande, precis som den ska vara på en vardagsvagn. Kurshållningen är säker upp till Autobahnfarter. Antisladdsystemet griper in relativt tidigt och rejält vid häftig kurvtagning eller plötslig undanväjning.

Motorprogrammet består av två bensinmotorer och två dieslar. Instegsmodellen med framhjulsdrift har en 1,2-liters fyrcylindrig bensinmotor på 115 hästkrafter och finns med en 6-växlad manuell eller steglös automatlåda, CVT. Den större bensinaren på 1,6-liter har 163 hästar och driver framhjulen med en sexväxlad manuell låda. Dieselmotorerna finns i en 1,5-liters version med 110 hästkrafter och en 1,6-liters version med 130 hästar. Båda dieselmotorerna driver på framhjulen. Den lilla med en sexväxlad manuell låda och den större med en sexväxlad manuell låda alternativt en steglös automat, CVT. Som top of the line finns den större dieselmotorn med fyrhjulsdrift och en sexväxlad manuell låda.

Den lilla dieselmotorn på 110 hk har en deklarerad för brukning på snåla 0,38 liter per mil och CO2-utsläpp på endast 99 g/km.

Nya Nissan Qashqai lanseras i höst. Några priser är ännu inte satta.

Den höga karossen ger ett bekvämt insteg och goda innerutrymmen fast bilen bara är 439 centimeter lång. Foto: Ian Maasing
Den höga karossen ger ett bekvämt insteg och goda innerutrymmen fast bilen bara är 439 centimeter lång. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 29. juli 2017 07:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa