Opel Insignia Grand Sport:

Nytt flaggskepp

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Det kommer att bli trångt i premiumbilsklassen, alltså bland de lyxiga, gedigna och sportiga åkdonen från Audi, BMW och Mercedes-Benz. Volvo gör sina försök att komma in bland de stora grabbarna, nu senast med S90 och V90.
Inte nog med det! Tyska Opel visade häromdagen upp sin nya stora mellanklassare Insignia Grand Sport som ser ut som en läcker fyradörrars coupé.  En satsning som ska ge Opel en helt annan framtoning. Eller som företaget säger i sin presentation: ett nytt formspråk för en ny tid. Alltså en bil av genuin premiumklass med en välbalanserad design utan några konstiga veck eller vingar.
Visserligen har nuvarande mellanklassbil Insignia (på svenska insignier, det vill säga tecken på värdighet eller rang) en fräck coupéform med skulpterade kanter litet här och var. Men med nya Insignia Grand Sport ger det ännu lägre, rundade coupétaket onekligen en elegant och dynamisk form åt bilen.
Frågan är bara om denna design så vardagspraktisk? Vi får hoppas att modellprogrammet, som än så länge består av en sedan kompletteras med en högre och kantigare kombiversion, samt en ännu högre och kantigare crossover. Alltså karossformer som passar oss alla som inte vill bli skalperade av takkanten!
 

Snygg är den, Opel Insignia Grand Sport. Men dörröppningarna är låga varför man förmodligen får vika ihop sig för att komma i och ur bilen. Foto: Opel

Snygg är den, Opel Insignia Grand Sport. Men dörröppningarna är låga varför man förmodligen får vika ihop sig för att komma i och ur bilen. Foto: Opel

Nya Insignia Grand Sport som bygger på en helt ny fordonsarkitektur är 490 centimeter lång och har blivit 3 centimeter lägre jämfört med föregångaren. Dessutom har axelavståndet vuxit med nio centimeter och som mest har man lyckats banta bort upp till 175 kg jämfört med föregångaren.
Motorprogrammet omfattar dragstarka och bränslesnåla dieslar och bensinmotorer som också trimmats till att ge ett ordentligt vridmoment, dvs. dragkraft, vid vardagslåga varvtal. Bilen finns både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift med olika växellådor där den nya åttaväxlade automatlådan gör sin entré.
Massor av avancerade elektroniska system har byggts in för att göra körningen roligare och säkrare. Ta exempelvis FlexRide chassit som ger föraren möjlighet att ställa om stötdämparnas styvhet, servostyrningens känslighet, gasresponsen och växlingspunkter i automatväxlade bilar i tre lägen: Standard, Sport eller Tour.
I likhet med nya Astra har nya Isignia Grand Sport dessutom en massa assistans- och komfortsystem. Såsom exempelvis det automatiska bromssäkerhetssystemet Forward Collision Alert with Collision Imminent Braking, nya adaptiva LED-strålkastarna IntelliLux LED med en räckvidd upp till 400 meter, Head-up display, Lane Keep Assist med automatisk styrkorrigering, ACC, adaptiv farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC aktiverar automatiskt nödbromsningen om avståndet minskar plösligt, Infotainmentsystemet IntelliLink R 4.0, massagefunktion i förarstolen etc.
Opel Insignia Grand Sport begår sin världspremiär på bilsalongen i Genéve i början på mars 2017, och börjar säljas i Sverige senare under våren. Några priser har ännu inte presenterats.

Opels nya, stora mellanklassvagn Insignia Grand Sport ser klart större ut invändigt än föregångaren och mycket av den nya inredningen luktar premium. Foto: Opel

Opels nya, stora mellanklassvagn Insignia Grand Sport ser klart större ut invändigt än föregångaren och mycket av den nya inredningen luktar premium. Foto: Opel

Publicerad 07 January 2017 09:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen