Joacim Stolt, operativt ansvarig för Luftfartsverket i Ronneby, tycker att det är jätteroligt att gå till jobbet i det nya tornet. Foto: Stina Pettersson

Joacim Stolt, operativt ansvarig för Luftfartsverket i Ronneby, tycker att det är jätteroligt att gå till jobbet i det nya tornet. Foto: Stina Pettersson

Sveriges modernaste flygledartorn invigt

Av
Stina Pettersson

KALLINGE. Sveriges modernaste flygledartorn är nu invigt och ligger på F17. Det är dessutom ett av de sista flygledartornen som någonsin kommer att byggas.

Sedan den 20 december är det nya flygledartornet i Kallinge i drift men invigningen var i dag fredag. Det nya tornet behövdes eftersom det gamla byggdes 1961 och var för gammalt, men det nya blev precis klart i tid. Annars hade flygverksamheten i Kallinge blivit begränsad då det gamla tornet skulle tas ur drift vid årsskiftet.

Stängde flygplatsen

Vid skiftet från det ena tornet till det andra dygnet mellan den 19 och 20 december var flygplatsen helt stängd. Men klockan 13.00 den 20 december var det nya tornet i drift och allting har fungerat bra sedan dess.
– Detta är det finaste och modernaste flygledartornet i Sverige, säger Joacim Stolt, operativt ansvarig på Luftfartsverket i Ronneby.

Vad som händer med det gamla är oklart. Senast ett flygledartorn byggdes var för omkring 12 år sedan och nästa byggs om två år. Efter det blir det förmodligen inga fler.
– De har börjat använda kameror i stället och det är mer kostnadseffektivt, berättar Stolt.

Tornet är 35 meter högt och från det kan de se 10 mil, något som de bara kunde drömma om innan. På dagtid under vardagar jobbar sju personer i tornet. Resten av tiden är det bara en person som jobbar där.

Flygledartornet ingår i Ronnebypaketet som består av flera olika nybyggnationer på F17. Den totala kostnaden för paketet är cirka 800 miljoner kronor. I det ingår en transportplatta så att de ska kunna ta emot större transportflygplan. En helikopterhangar och platta med start- och landningsområde är en stor del av paketet. Ingår gör även flera vägar och infrastruktur. En incidentplatta för beredskapsflygplan ska också byggas och till den är tanken att det ska finns en incidentbyggnad men det är inte helt klart än hur det blir med den. Om den ska byggas stiger kostnaderna ytterligare. Detta är den största bygginvesteringen som Fortifikationsverket och Försvarets materielverk gör i modern tid.

Så här ser det nya tornet ut. Foto: Stina Pettersson

Så här ser det nya tornet ut. Foto: Stina Pettersson

Bra möjligheter

– Vi är jätteglada att vi fått detta i hamn och ser att det blir färdigt. Det ger F17 fantastiska möjligheter, säger Lars Bergström, flottiljchef och garnisonschef på F17.

Projektet fortgår än så länge enligt planerna och i november 2017 är tanken att allt ska vara klart.

Publicerad 05 February 2016 16:00