Sara Arildsson och Karin Korpe är vd respektive vice vd på Fortnox i Växjö, två poster som vanligtvis innehas av män sett till hur det ser ut i Sverige. De tror dock båda själv att dethänger på individen och personliga egenskaper snarare än kön när det kommer till vem som passar för sådana tjänster.

Sara Arildsson och Karin Korpe är vd respektive vice vd på Fortnox i Växjö, två poster som vanligtvis innehas av män sett till hur det ser ut i Sverige. De tror dock båda själv att dethänger på individen och personliga egenskaper snarare än kön när det kommer till vem som passar för sådana tjänster.

Fortfarande få kvinnor på högre företagsposter - Fortnox står ut

Av
Oskar Tinggren

JOBB. Arbetsmiljön är bättre på företag med kvinnor i ledningen, det visar en ny undersökning. På Fortnox i Växjö sitter två kvinnor som vd och vice vd, men de tror inte att kön spelar någon roll. – Det handlar om gott ledarskap eller inte, säger VD Sara Arildsson.

Mindre övertid, mer jämställda löner, lättare att avancera och mindre sjukskrivning, det var några av svaren i undersökningen ”Kvinnor och ledarskap i svenska medier”, där de sökte svaret på positiva skillnader i kvinnligt styrda företag; inte bara inom medier enligt undersökningens författare Cecilia Zadig.

Sara Arildsson och Karin Korpe är vd respektive vice vd på Fortnox i Växjö och de är överens om att gott ledarskap kommer ur personliga egenskaper snarare än könet.

– Att ett empatiskt ledarskap ger bättre resultat har det forskats kring, men jag tror inte det har kopplats till något kön. Det finns dåliga kvinnliga ledare precis som det finns manliga, men det är helt klart en skev fördelning då det är så mycket fler manliga chefer. Kolla på bara AllBright-rapporten, säger Sara Arildsson.

Låg andel kvinnor

Allbright-rapporten 2014 visade att andelen kvinnor i ledningsgruppen i svenska bolag var 18,5 procent. Karin Korpe säger att hon inte är för kvotering, men att det är något som kan komma att behövas.

– Jag tycker att du ska bedömas för din kompetens, inget annat. Men kvinnor i vår generation är underrepresenterade och även om jag inte säger att det behöver gå dit så kanske vi måste gå mot kvotering för att skynda på processen om det inte reglerar sig själv.

– Det handlar om innovations- och förändringsbenägenhet, företag har inte råd att tappa kreativa tankar och idéer. 50 procent av många företags kundkrets är kvinnor, då borde det representeras i ledningen också, säger Sara Arildsson.

”Inte bara ett kön”

Om det ger en bättre arbetsmiljö eller inte är enligt dem oklart, men att det kan ge företag en skjuts och energiinjektion är det båda övertygade om.

– Vi är 50-50 i vår ledningsgrupp och det är inga konstigheter, det är inget som vi tänker på ens tror jag. Det finns massor med statistik som visar på att kvinnor skaffar sig allt högre utbildningar, så kompetensen finns. Allt är inte bara ett kön, men det är inte rätt att det ska se ut som det gör i många bolagsstyrelser i dag, säger Karin Korpe.

Publicerad 26 March 2015 10:45