Scott Goodwin är på bra väg att bli ett hushållsnamn sedan hans intåg på Facebook via Polisens egna sida. Hans inlägg är omåttligt populära, men han är inte utan sina kritiker. Foto: Eva Lindblad

Scott Goodwin är på bra väg att bli ett hushållsnamn sedan hans intåg på Facebook via Polisens egna sida. Hans inlägg är omåttligt populära, men han är inte utan sina kritiker. Foto: Eva Lindblad

Scott i den digitala skottlinjen

SOCIALA MEDIER. Polisens närvaro på sociala medier har förändrat både mottagandet de får och sättet på vilket de kan bedriva sitt arbete, oftast till det positiva. Men det finns kritik, både internt och externt, kring hur vissa inlägg skrivs och hanteras, och det är ofta ”Facebookpolisen” Scott Goodwin som står i skottlinjen.

Historien bakom Scott Goodwin och hans omåttligt populära Facebookinlägg för polisens räkning kan de flesta vid det här laget. Kort summerat: Ett inlägg i augusti 2012 om en 16-åring som skrek ”Fuck the police” fick ett otroligt genomslag både lokalt och nationellt, ett halvår senare fick Scott motta utmärkelsen Årets Kronobergare.
Efter detta har han fortsatt att skriva, han har fortsatt få uppmärksamhet och märker själv vilka effekter det har fått.

– Om jag jämför med tiden innan Facebook och vi mötte ungdomar på väg till en fest och vi hällde ut deras alkohol, då var det inte populärt. Nu kommer jag inte ihåg sista gången jag fick en utskällning och många tycker till och med det är roligt att bli stoppade av ”Facebookpolisen”, säger Scott Goodwin.

Förrenklar jobbet

Den ökade populariteten har också gett dem mycket större möjligheter i arbetet, så som att snabbt få in tips, nå ut med viktig information och återfinna ägare till husdjur eller stödgods. Allt detta grundar sig den stora mängd följare de fått och det engagemang som finns från läsarna.

– När vi skrev på ett vanlig, tråkigt sätt fick vi inget tillbaka, men om vi skriver det på ett vis som intresserar når det väldigt många fler. Det faktum att jag skriver på ett roligt sätt har byggt upp en ganska stor krets som följer oss, och det positiva med det kommer den dagen det är kris och vi verkligen behöver nå väldigt många väldigt fort.

– Om vi inte hade Facebook och jag har ett budskap till allmänheten jag vill nå ut med till en miljon, hur lång tid skulle inte det ta om jag stod på torget och skrek i en megafon? Facebook förenklar vårt jobb.

Alltid en poäng

Det finns ändå vissa, både inom polismyndigheten och i samhället i övrigt, som anser att Scotts inlägg inte är lämpliga. I de riktlinjer polisen har står att de ska vara försiktiga med ironi och humor, något han använder sig av i det mesta han skriver, även om Scott är noga med att poängtera att det i alla sådana inlägg alltid finns en polisiär poäng. Gällande texten om killen som skrek ”Fuck the police” fick han motta en hel del kritik.

– Det var flera som kommenterade att jag hade hängt ut den här killen och inte bör skriva så, men jag fick snabbt klart för mig att det är så här man måste skriva om vi vill nå ut. Rikspolisstyrelsen har aldrig pratat direkt med mig, men de hörde av sig till myndigheten och uttryckte sitt missnöje, men jag fick aldrig något definitivt besked att jag borde sluta, säger Scott Goodwin.

Kan få konsekvenser

– Jag tror att de som är kommunikationsstrateger och inte är vana vid kritik blev väldigt nervösa, men för oss som är i yttre tjänst var kommentarerna till inlägget en bagatell. Vi får ta emot personlig kritik hela tiden, så det är inget nytt för oss.
Även om han ser den ökade öppenheten som ett lyft är han medveten om att hans humoristiska twist inte är alltid behöver vara något positivt. Att det också kan ge konsekvenser.

– Det finns alltid ett polishat och sådana som hatar oss vad vi än gör. Min uppfattning är att vi har vunnit över många som inte riktigt visste hur de ställde sig till oss, men att vi samtidigt har tryckt bort de som hatade oss innan ännu mer. Samtidigt, gör man de så finns det nästan inget vi kan göra i alla fall.

Publicerad 07 November 2014 11:00