Jeanette Rosander och Tommy Johansson är mer än nöjda med sommarens turism. Foto: Stina Pettersson

Jeanette Rosander och Tommy Johansson är mer än nöjda med sommarens turism. Foto: Stina Pettersson

Sammanslagning blev succé

Fler besökte turistbyrån efter att Äggabodens filial flyttat in

Av
Stina Pettersson

RONNEBY. Sammanslagningen av Äggaboden och turistbyrån blev en succé. Sommaren 2014 har varit strålande för turismen på orten.

I år flyttade en filial till Äggaboden in i turistbyråns lokal och tog även över delar av ansvaret för turistinformationen. Det visar sig ha varit ett bra drag. Antalet besökare av turistbyrån under sommarmånaderna har inte förändrats, däremot har antalet besökare under för- och eftersäsong ökat med hela 70 procent.
– Det har gått jättebra. Problemet var att vi hade dåligt med besökare innan och efter sommaren. Nu går folk in i butiken, handlar och upptäcker vad de kan göra här, säger Jeanette Rosander, turism- och evenemangssamordnare.

Även utanför centrum

Kommunen har dessutom satsat på att skapa fler filialer till turistbyrån för att sprida informationen även utanför centrum. Bland annat finns filialer på Ronneby Brunn, i Backaryd och Bräkne-Hoby.
– Alla kör inte in till stan. Detta kommer vi att utveckla och titta mer på Karön och Ekenäs i och med att det kommer nya arrendatorer, säger Tommy Johansson, förvaltningschef på fritid- och kulturförvaltningen.

Ambitionen är att alla som har besökt Ronneby ska ha med sig en broschyr eller upplevelse härifrån. Årets broschyrer är nästan slut och de har även spritts över stora delar av landet.
– Till och med från USA har de beställt broschyrer, säger hon.

Jeanette Rosander som tidigare varit ansvarig för turistbyrån fick i år en ny tjänst som inkluderar evenemangssamordning och även på evenemangssidan har det varit en bra sommar. Kommunen har satsat på ett späckat evenemangsschema med aktiviteter för alla åldrar. Det har resulterat i att konserterna på torget fick 40 procent fler besökare.
– När Thomas Petersson var här var det nästa helt otroligt. Alla kastade sig över honom, säger hon.

Just konserterna på torget har varit gratis för att även de som inte har ekonomin för att gå på konserter ska kunna ta de av kommunens evenemang.
– De boende är viktiga att tänka på samtidigt som vi vill dra till oss folk, säger Tommy Johansson.

Annorlunda nästa år

Midsommarfirandet i Brunnsparken, som i år flyttade för att ge plats till dans för fler, blev en succé. 50 procent fler deltog i firandet.
– Jag kände att alla ville vara med, både gamla som unga, säger hon.

Inför nästa säsong har de lite andra tankar kring evenemangen för att fortsätta utvecklas. Men det kommer att bli en blandning även nästa år.
– Gratisevenemang fortsätter vi själklart med men det kommer inte att se likadant ut. Vi har lite större visioner. Det kommer att hända stora saker, säger Johansson.

Även Tosia bonnadan kommer att förändras till nästa sommar. De vill få tillbaka den traditionella hantverksandan som marknaden hade från början.

I maj nästa år kan det börja hända saker i kommunen igen efter julens shower och julbord.
– Vi jobbar för fulla muggar för 2015 för att toppa detta år, säger han.

Publicerad 05 November 2014 10:00