JÄGAREN Mats Olausson har startat eget företag. FOTO: PRIVAT

JÄGAREN Mats Olausson har startat eget företag. FOTO: PRIVAT

Han vill märka jägarnas byten med etiketter

Mats Olausson har startat eget - ett till

Av
Peter Enckell

CARLSHAMN Mats Olausson har förverkligat en gammal idé. Han har startat ett företag där kunderna är hans jägarkolleger. Det handlar om viltetiketter.
Det var under studietiden på Frötuna Gods för ett decennium sedan som tankarna på köttmärkningen började gro i Mats Olaussons huvud. Det låter kanske banalt att en etikett kan göra skillnad men vet man hur det går till när plastpåsar med kött märks idag så är det kanske inte så konstigt.
– Vi har börjat använda vakuummaskiner och dessa speciella vakuumpåsar alltmer, men när det kommer till att märka upp köttet använder många frystejp eller någon fjuttig liten vit etikett som många gånger inte sitter kvar på påsen när köttet väl skall användas. Jag ser också att närproducerat generellt stadigt får en ökad efterfrågan och därför tror jag att en bra märkning på det egna köttet gör att inte bara det ekonomiska värdet utan även det emotionella och känslan för det egna viltköttet ökar, säger Mats.
Med hjälp av flaggfabriken Tellus och BTH Innovation har han nu skapat en affärsverksamhet med en hemsida som bas. Trycket svarar Just Nu för i Carlshamn och det har varit noga med den lokala förankringen.
Etiketterna finns i dagsläget för fyra olika viltarter, älg, vildsvin, rådjur och dovhjort. Det är dessa fyra arter som står för cirka 80 procent av allt viltkött i Sverige idag. Jägarna tycks uppskatta Mats initiativ för beställningarna har redan börjat droppa in.
Ännu så länge kan Mats inte leva på sitt företag men förhopningen finns att han till och med ska kunna anställa inom kort. Etiketterna är bara början av den produktflora som snurrar i Mats Olausson huvud.
peter@commersen.se

Publicerad 05 November 2014 14:00