Thomas Peters och Eva-Marie Andersson ser fram emot Näringslivsdagen. Foto: Tinna Hiller Andreasson

Thomas Peters och Eva-Marie Andersson ser fram emot Näringslivsdagen. Foto: Tinna Hiller Andreasson

Näringslivsdag firar jubileum

Av
Tinna Hiller Andreasson

KARLSKRONA. Den 10 oktober är det dags för Näringslivsdagen, som i år genomförs för tionde gången. Arrangemanget har vuxit för varje år och även denna upplaga förväntas slå rekord i antal utställare och besökare.
Den första Näringslivsdagen i Karlskrona ägde rum 2005 i aulan i dåvarande Vasallens lokaler på Rosenholm. Från 2006 till 2008 hölls dagen i Sparresalen på Trossö och 2009 flyttades den ut till Telenor Arena.
Förra året deltog fler än 120 utställare och mässan besöktes av 3500 personer.

Jubilerar i Sparresalen

– Det som är lite extra i år är att vi på kvällen kommer att fira tioårsjubileet i Sparresalen, där vi en gång började, säger Eva-Marie Andersson, vd för KFH, som arrangerar Näringslivsdagen i samarbete med Karlskrona kommun.
– Jag tror att det är viktigt att man har en uppsamling av något slag på kvällen. Då får man möjlighet att sitta ner i lugn och ro och göra affärer, menar Thomas Peters, vd Utveckling i Karlskrona.
Utställarna kommer främst från Karlskrona kommun, men också från övriga Blekinge.
– Den här dagen har blivit så stor att även företag från de andra kommunerna i länet är intresserade av att komma hit. I år ökar vi vår marknadsföring mot övriga länet och det är en medveten tanke att arbeta mer med sydostperspektiv, berättar Eva-Marie Andersson.

Mer internationellt

En vision för Näringslivsdagen är att den ska blir mer internationell.
– Över tid tror jag att vi kan få intresse från våra vänorter att komma hit. Om tio år kan Näringslivsdagen ha ett större regionalt och internationellt perspektiv. Den kan också bli bredare när det gäller vilka branscher som är med, säger Thomas Peters.
Sedan flera år tillbaka finns ett samarbete med de kommunala skolorna, vilket innebär att alla åttondeklasser besöker Näringslivsdagen.
– Det är ett sätt att ge eleverna möjlighet att veta mer om olika yrken och branscher inför gymnasievalet, förklarar Eva-Marie.

Tema kommunikation

Årets talarprogram har ”kommunikationer” och ”hur vi kommunicerar” som övergripande tema.
Till huvudseminariet kommer Torborg Chetkovich, vd Swedavia Sverige, Niclas Mårtensson, chief operating officer, Stena Line, Camilla Sjöberg, vd Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Elaine Eksvärd, vd Snacka Snyggt.
Seminariet kommer att ledas av Rickard Olsson, känd som programledare på SVT.

Publicerad 01 September 2014 14:13