Richard Svensson jobbar som dockanimatör och gör analoga specialeffekter till film och teater. Här är några av hans kreationer. Från vänster en spindel, djuphavsdemonen Cthulhu och en

Richard Svensson jobbar som dockanimatör och gör analoga specialeffekter till film och teater. Här är några av hans kreationer. Från vänster en spindel, djuphavsdemonen Cthulhu och en "owlbear".. Foto: Oskar Sandström

Dockanimatören Richard gör analoga filmeffekter

Ett gammalt hantverk i en föränderlig bransch

Av
Oskar Sandström

BRÄKNE-HOBY Richard Svensson är dockanimatör, ett hantverksskrå för passionerade kreatörer i en bransch som mer och mer efterfrågar datoreffekter och digitala animationer. Men han har aldrig ångrat sitt yrkesval, för det har gett honom jobb och vänner över hela världen.

Som dockanimatör konstruerar Richard Svensson dockor för film. Ibland sköter han animationen också, i vad som kallas stop motion-teknik. Hans uppdragsgivare finns runt om i världen och är ofta indiefilmare eller filmteam som gör produktioner med små medel. Utöver dockor tillverkar han masker och lösdelar till allt från rollspelssällskap till kultfilmsälskare.

King Kong inspirerade

En nyårsafton när han var fem år såg Richard filmen King Kong på tv. Han fascinerades över hur varelserna i filmen rörde sig. Blockbusterfilmerna som kom under 70- och 80-talet bidrog till intresset.
– När min pappa flyttade till USA 1985 så skickade han hem filmtidningar till mig som berättade om filmtricken. Kanske kunde jag börja jobba med sånt? Jag började experimentera själv med mask och make up och fick så småningom kontakt med ett teatergäng i Eringsbodatrakten som behövde lösnäsor, fågelmasker och kungakronor.
Förebilden för Richard Svensson var specialeffektföretaget Industrial Light and Magic (ILM) som jobbat med bland annat Star Wars- och Indiana Jones-filmerna. Under slutet på 90-talet blev levande rollspel mer populärt och Richard fick fler förfrågningar om att göra originella masker och ett tillfälle att mer och mer finslipa sitt hantverk.
– När jag började använda nätet så hittade jag ett forum för maskmakare och dockanimatörer. Där jag kunde jag lära av andra och dem som låg bakom kunde lära av mig. Det finns dockanimationer i många gamla storfilmer, och Sverige köpte in många dockanimerade barnprogram, främst från östeuropa.
Men efter att Steven Spielbergs film Jurassic Park gått upp på bio började fler och fler efterfråga datoranimationer. Dockanimationerna började dö ut. Idag finns några hundra dockanimatörer kvar i världen.
– De filmtrick och specialeffekter jag ville jobba med fanns inte längre kvar. Jag blev lite ställd av det.
I stället för att skola om sig fortsatte Richard Svensson att göra det han älskar. Han och hans vänner brukar spela in en film om året, och Richard var tidigt ute med att använda Youtube som distributionskanal.
– Med en dåres envishet har jag försökt att knö mig in i det blekingska kulturlivet. I början av 2000-talet var jag inne på Kulturpedagogiskt Centrum för att jag ville berätta och dela med mig av det jag gör. Jag fick till svar att jag borde sluta göra filmer om monster och göra film om sociala frågor i stället. Sen dess har jag inte satt min fot där. Om ingen bryr sig om det du gör, lägg ut det på nätet. Då kommer publiken så småningom.

Dockor av Richard Svensson. Till vänster djuphavsdemonen Cthulhu, till höger någon form av troll eller goblin. Foto: Oskar Sandström

Dockor av Richard Svensson. Till vänster djuphavsdemonen Cthulhu, till höger någon form av troll eller goblin. Foto: Oskar Sandström

Saknar gnistan

Via Youtube har Richard Svensson fått kontakt med andra filmmakare i världen och har fått diverse uppdrag. När han gjort filmer baserade på kändare namn som Alice i Underlandet eller filmatiseringar av H.P. Lovecraft har visningarna passerat 100 000-strecket.
– Det är inget jag tjänar pengar på, men det ger mycket tillbaka. Även om jag skulle utbilda mig för att knuffa runt pixlar till en hobbitfilm så är det inte en film jag skulle vilja jobba med. De saknar den gnistan som gamla filmer hade. Jag är insyltad i internationella independentprojekt, och jag gör det som är roligt. Om någon vill börja med dockanimation på grund av nåt jag gjort så är det ett arv jag vill lämna efter mig.

Richard Svensson i sin verkstad. Foto: Oskar Sandström

Richard Svensson i sin verkstad. Foto: Oskar Sandström

Publicerad 29 July 2014 08:48