Vinnarna av Game Concept Challenge som fick dela på 200 000 kronor i spelutvecklingsstöd. Hektor, Rubycone Games (20 000 kr), Acaratus, Nodbrim Interactive (30 000 kr), Stairs, Greylight (40 000 kr) och Kreatur, Stormhatt Studios (70 000 kr). Saknas på bild: TNT Kart, Number Twenty Five Entertainment (40 000 kr). Foto: Oskar Sandström

Vinnarna av Game Concept Challenge som fick dela på 200 000 kronor i spelutvecklingsstöd. Hektor, Rubycone Games (20 000 kr), Acaratus, Nodbrim Interactive (30 000 kr), Stairs, Greylight (40 000 kr) och Kreatur, Stormhatt Studios (70 000 kr). Saknas på bild: TNT Kart, Number Twenty Five Entertainment (40 000 kr). Foto: Oskar Sandström

Lyckliga spelutvecklare fick dela på 200 000 kronor

Så var Kärlek, Ettor och Nollor

Av
Oskar Sandström

CARLSHAMN Kärleksförklaringen till allt digitalt heter sedan ett par år tillbaka Kärlek, Ettor och Nollor. Mässan blandar utställningar från studenter med speltävlingar, föreläsningar från branschfolk och nätverkarmingel. En av höjdpunkterna var Game Concept Challenge, där fem spelföretag fick dela på 200 000 kronor i utvecklingsstöd.

Juryn i Game Concept Challenge (GCC) bestod av Novi Flink, speldesigner på Avalance Studios, Brjann Sigurgeirsson, vd på spelföretaget Image & Form, Kerstin Alex, spelkritiker på bland annat Aftonbladet och Mattias Nygren, grundare av Gameport och vd på spelföretaget The Station. Tillsammans har de bedömt de 13 inskickade spelkoncepten. Juryn har bedömt bidragens ”Fun factor”, om spelet är visuellt tilltalande, om det går att slutföra på 12 månader, om det är kommersiellt gångbart och dess originalitet.

Fem vinnare

Fem spelkoncept fick dela på prissuman om 200 000 kronor, skräckspelet Hektor, det taktiska strategispelet Acaratus, skräckspelet Stairs, mobilspelet TNT Kart och fantasidebattsimulatorn Kreatur, som kammade hem den största andelen på 70 000 kronor. Mattias Nygren från juryn berättar varför.
– Kreatur var experimentellt och teamet bakom har gjort något annorlunda som vi inte är vana vid.
Teamet bakom Kreatur heter Stormhatt Studios och vann faktiskt GCC även förra året, då med spelet Barmark, som kommer att släppas om ungefär en månad.
– Kreatur är en debattsimulator i fantasymiljö, där man spelar en senator som genom dialog ska övertyga andra om vad man borde göra med en jätte som dykt upp. Vi har jobbat mycket med dialogen, där den ska fungera som fristående dikter, säger Marcus Lindgren, Stormhatt Studios.

Kreativum visade sina humlerobotar.

Kreativum visade sina humlerobotar.

Ska starta företag

För att de vinnande bidragen ska få ut sin del av prissumman krävs att de startar företag på Gameport, ett led i att göra Carlshamn till ett svenskt spel-Mekka med ett kluster av indiespelsutvecklare. I dag arbetar drygt 45 personer med spelutveckling på Gameport, berättar Johan Toresson, affärsutvecklare på Gameport.
– Förhoppningsvis blir det fler efter i dag.
Men Kärlek, Ettor och Nollor rymde mer än bara studentutställningar och speltävlingar. Kreativum hade en monter där de demonstrerade hur de använder teknik som ett pedagogiskt verktyg.
– Vi har jobbat länge med robotprogrammering. De här humlerobotarna är något för de allra minsta. De är lätta att använda. Lärandet ska vara interaktivt och locka till problemlösning, säger Andreas Holmberg, Kreativum.

Tobias Kärrman med GCC-spelet TNT Kart, för mobiler och plattor.

Tobias Kärrman med GCC-spelet TNT Kart, för mobiler och plattor.

Framgångsrik pitch

Norrevångskolan har under våren haft ett samarbete med Netport där eleverna fått lära sig mer om 3D-modeller, spelutveckling och hur man programmerar en Raspberry Pi, en miniatyrdator.
– Jag har lyckats få två Raspberries att jobba tillsammans som en dator. Och det går att koppla ihop många fler, säger Joel Ekenberg, som går i nian på Norrevångskolan.
Kärlek, Ettor och Nollor hade flera föreläsare som delade med sig av sina erfarenheter från respektive bransch. Li Skarin, vd på produktionsbolaget Massa Media, var en av föreläsarna och berättade om hur hon lyckdes besegra Felix Herngren när SVT sökte efter ett nytt reseprogram och föll för Li Skarins pitch med ”Två på resa”.

Konceptkonst från Gatling Goat Studios kommande spel Traverser.

Konceptkonst från Gatling Goat Studios kommande spel Traverser.

Vinnarna i Game Concept Challenge

Hektor
Felix Nordanåker, Jonatan Arlock, Ted Flink, Johan Nygren, Andreas Olsson, Michael Notarnicola, Andreas Stavaas, Shaun Chasin, Stephanie Chan

Acaratus
Martin Kupski, Kristoffer Lindström

Stairs
Carl-Henrik Andersson, Christopher Bjöörn, Jakob Johnsson, Philip Larsén, Joakim Lundström, Adrian Lång, Nils Ryborg, Simon Rynningsjö, Carolin Svensson

TNT Kart
Tobias Kärrman, Anton Hällfors

Kreatur
Simon Marklund, Henrik Olsson, Emma Richey, Marcus Lindgren

Publicerad 09 June 2014 14:46