Nu har Teater Kamrat bestående av Julia Karlsson (Lovis), Sara Lindström (Ronja), Victor Johansson (Mattis), Linnea Eriksson (Pippi), Kristoffer Ehn (Emil), Jannie Östergren (Ida), Rasmus de Verdier (Anton), och Konrad Holmqvist (Efraim) haft premiär för sin företställning. Foto: Stina Pettersson

Nu har Teater Kamrat bestående av Julia Karlsson (Lovis), Sara Lindström (Ronja), Victor Johansson (Mattis), Linnea Eriksson (Pippi), Kristoffer Ehn (Emil), Jannie Östergren (Ida), Rasmus de Verdier (Anton), och Konrad Holmqvist (Efraim) haft premiär för sin företställning. Foto: Stina Pettersson

Roller utforskas när pjäs drar på turné

Av
Stina Pettersson

BRÄKNE-HOBY. I fredags var det premiär för Teater Kamrats turnéföreställning Knullpullimuttön. Den handlar bland annat om hur vi människor blir fast i roller och hur svårt det är att bryta sig loss från dem.

Teater Kamrat är en fri teatergrupp som bildats av eleverna som går andra året på Blekinge folkhögskolas teaterlinje. Sedan en tid tillbaka har de jobbat med Alexandra Loonins pjäs Knullpullimuttön. I fredags hade den premiär. Nu väntar en turné runt i Sverige under vecka 17, 18 och 20.
– Vi åker till ställen vi kommer ifrån och har gjort en turnéplan tillsammans, säger Linnea Eriksson, en av eleverna.

17 spelningar

Flera av skådespelarna är från Carlshamn men de kommer även att besöka Gävle, Växjö, Öland, Borås, Stockholm och Örebro samt Stade i Tyskland.
– När jag var där med Teatersmedjan under Sverigeveckan mötte vi upp med ett teatergäng. I november slängde jag i väg ett meddelande om vi fick komma dit och spela för dem och det ville de, berättar eleven Konrad Holmqvist.

Totalt blir det 17 spelningar vilket är max vad de klarar av.
– Det ska bli kul att se hur vi tas emot, säger Magnus Rosén, teaterpedadgog på linjen.

Pjäsen utspelar sig på en ö och karraktärerna, som Loonin har hämtat inspiration till ifrån Astrid Lindgrens böcker, har blivit inbjudna dit av Anton och Efraim för att fira Ida som fyller vuxen.
– Det har gått en tid och barnkarraktärerna har blivit vuxna, berättar Konrad Holmqvist.

Under Idas kalas avslöjas nya konstellationer och intrigerna hopar sig.
– Den består först av ett dokusåpa-block och sen efter det går vi in i ett talkshow-block, fortsätter han.

Alla har roll

Då blir det pjäsen mer lik förnedrings-tv och karaktärerna skriker, gråter och slåss med varandra.
– Pjäsen är mångsidig, för mig handlar den om hur det finaste, heligaste, oskyldigaste har en mörk bakgrund. Pjäsen är kritisk mot modern underhållning, säger han.
– Vi har pratat om sociala roller när vi har jobbat med den. Alla har en roll. Det är svårt att bryta den för att alla har en bild av hur en person är, säger Linnea Eriksson.

Magnus Rosén menar att de här karraktärerna alltid kommer att associeras med samma attribut. Pippi kommer alltid att vara Pippi.
– Men det är inte kritik till Astrid Lindgrens figurer utan ett sätt att se vad som händer i dem. Pippi är stark och klarar alltid allt själv. Låt henne bli stor och se vad som händer. Hon kanske inte är så stark, säger han.

Den 4 maj visas pjäsen för allmänheten på Lokstallarna i Carlshamn.

Publicerad 17 April 2014 12:00