Lisa Nilssons sångröst håller lika bra som alltid, även om hon värmer upp och underhåller den mer än tidigare. Men precis som med sin musik kan hon ibland tröttna på den också.
– Jag kan bli oerhört trött på allt jag gör. Och det är i de lägena när det inte finns något mer att hämta, som jag åker till Brasilien, säger hon. Foto: Caroline Roosmark.

Lisa Nilssons sångröst håller lika bra som alltid, även om hon värmer upp och underhåller den mer än tidigare. Men precis som med sin musik kan hon ibland tröttna på den också. – Jag kan bli oerhört trött på allt jag gör. Och det är i de lägena när det inte finns något mer att hämta, som jag åker till Brasilien, säger hon. Foto: Caroline Roosmark.

”Jag var i musiken alldeles själv”

Av
Calle Berglund

KONSERT.När Lisa Nilsson ville bryta sig loss från den Lisa Nilsson-musik hon hittills förknippats med, blev en ensam musikresa till Rio det som gjorde att hon fick distans till allt. I vår är hon tillbaka med en rakare och öppnare skiva. Och på torsdag 13 mars spelar hon på Växjö konserthus.

Texterna och låtarna till det nya albumet ”Sånger om oss” har Lisa Nilsson skrivit under flera års tid. Några är helt nyskrivna, några har funnits med länge, men många handlar om det som varit, samtidigt som de tar ett nytt musikaliskt avstamp.
– Tanken på att forma en skiva av låtar som redan fanns började 2004 när jag satt ensam i Rio de Janeiro och levde några månader där. Då hade jag skrivit två skivor själv och en samlingsskiva för första gången. I det läget hade jag summerat det som varit och var på gång att blicka framåt och börja något nytt, säger Lisa Nilsson.

Fick distans

Tiden i Rio gav albumen ”Hotel Vermont 609”(2006) och ”Sambou sambou” (2009), där Lisa tolkar kända brasilianska låtar, traditionell samba och portugisisk bossanova på svenska. Men också en jazzturné i Europa och Australien.
– Jag längtade efter att uttrycka mig mer öppet, ta vara på mina erfarenheter på ett nytt sätt och utforska mitt textspråk mer. Men det viktigaste som hände i Rio var att jag fick distans till mig själv och mitt förhållande till den svenska musikbranschen.

Fritt skapande

Ensamheten gav också en frihet att känna efter vem hon var bortom familj, vänner och relationer på andra sidan jorden. Och tid att återta sin egen musik.
– Jag var i musiken alldeles själv och inte som någon särskild Lisa Nilsson-variant. Det är svårt att behålla rätten till att vara en fri musikutövare idag och inte korrumperas av musikklimatet, men det är en viktig kamp som ständigt måste drivas. Det är jag och mina rädslor för att inte bli accepterad om jag kliver ur gamla roller som har hindrat mig, säger Lisa Nilsson.

Balanserad skiva

Hon är laddad inför turnén och säger att det just nu känns väldigt lustfyllt att spela och sjunga live.
Att hon blev gravid med sin andra dotter och spelade huvudrollen i musikalen ”Next to normal” på Stockholms stadsteater under 2012, gjorde att skivsläppet sköts upp och låtarna fick ännu mer tyngd.
– Efter det kunde jag återvända till skivan med ny kraft. Och då redigerade jag och sjöng om det mesta. Den var mer inåtvänd och dyster innan, men jag riktade den utåt mer när jag kom tillbaka och hade en mer hoppfull och driven känsla i mig. Det blev en bra balans och skivan fick mogna.

Publicerad 07 March 2014 10:00