Blendi Skeja, 26, började jobba på Länstrafiken Kronobergs trafikledningskontor i Alvesta i augusti förra året. – Det är väldigt roligt att sitta här och jag trivs med det. Man känner att man gör nytta för människor och resenärer i länet, säger han. Foto: Calle Berglund

Blendi Skeja, 26, började jobba på Länstrafiken Kronobergs trafikledningskontor i Alvesta i augusti förra året. – Det är väldigt roligt att sitta här och jag trivs med det. Man känner att man gör nytta för människor och resenärer i länet, säger han. Foto: Calle Berglund

”Det är som en spindelväv”

Av
Calle Berglund

UPPSTART. Trafikledningen av länets bussar flyttade till Alvesta i somras. Idag har kontoret nått full bemanning, men i väntan på ett nytt system sköts det mesta av övervakningen via skärm, tidtabell och telefon.
– Det är som en spindelväv, så länge det är symmetrisk är det vackert. Men när något brister i tidtabellen, så märks det snabbt, säger Rolf Andersson, trafikledningschef.

På datorskärmarna framför sig kan Rolf Andersson och hans kollegor se en karta över precis var länstrafiken Kronobergs bussar befinner sig, hur fort de kör, om de är i tid och var de stannat.
Via en kamerabild över Växjö resecentrum som uppdateras varje sekund kan de också pricka av avgångstiderna för alla bussar som går därifrån, vilka bussar som passerar Alvesta resecentrum kan de dubbelkolla ut genom fönstret.

Tekniska möjligheter

Förberedelserna inför övertagandet av länstrafikens trafikledning från den gamla entreprenören Veolia började redan i november 2012. I juni 2013 började den nya trafikledningen med fem anställda, och idag har kontoret åtta anställda som kan följa två tredjedelar av länstrafikens bussar, men har telefonkontakt med alla förare.

En övervakning som ska bli alla 160 bussar och mycket enklare när det nya systemet Imtech installeras i bussarna fram till sommaren.
– Nu får vi en helt annan möjlighet att följa trafiken och kan opartiskt bidra med synpunkter till dem som planerar region- och stadstrafiken, till exempel återkommande förseningar. Idag sitter vi olika trafikledare olika tider på dygnet, vilket gör att det kan dröja ett tag innan ser förändringarna. Tycker vi att någon tid inte stämmer nu kan vi ta fram statistik på det, säger Rolf Andersson.

Daglig övervakning

Han berättar att trafikledningen ofta har diskussioner om tidtabeller med länstrafikens förare och välkomnar samlade synpunkter för att samordningen ska kunna utvecklas.
Resenärer och pendlare, som har lätt för att se trender i förseningar och avgångstider, uppmuntrar han att skicka sina synpunkter till Länstrafiken Kronobergs kundcenter, eller prata med föraren.
– Vi älskar att diskutera tidtabeller. Genom att dagligen övervaka märker vi när något inte stämmer. Det är som en spindelväv, så länge det är symmetrisk är det vackert. Men när något brister i tidtabellen, så märks det snabbt.

Samordningshjälp

I det nya övervakningssystemet kommer trafikledningen också kunna prata med alla förare direkt via ett internt handsfreesystem och följa exakta var alla bussar befinner sig via GPS. I varje buss kommer det också installeras överfallslarm och övervakningskameror för säkerheten.
Om bussarna är i tid eller inte registreras och följs sedan upp automatiskt i datasystemet. Den så viktiga samordningen mellan försenade tåg och bussar kommer också att bli enklare.
– Tågbolagen ordnar fram ersättningsbussar. Men vi kan hålla en ordinarie buss några minuter om resenärer kommer med ett försenat tåg. Ibland kan vi också hjälpa till att få fram ersättningsbussar från våra entreprenörer.

Exakt väntetid

En lika viktig uppdatering för resenärerna är att reseappen MobiTime i takt med att systemet installeras i varje buss, kommer att visa exakt hur många minuter det är kvar till bussen kommer till hållplatsen. Idag visas bara hur många minuter det är kvar till den planerade avgångstiden.
– Bussarna håller tiden väldigt bra. Men att veta precis när bussen kommer är väldigt avstressande. Tvärtom kan det vara väldigt irriterande att vänta tre minuter utan att veta, säger Rolf Andersson.

Publicerad 25 February 2014 15:30