Planera din bilsemester

RESEPLANERING. För att lyckas med något måste man förbereda sig noga. Och ska du ut och resa gäller samma sak. Det gäller med andra ord att börja med en bokhandel och köpa en karta eller bilatlas. Eller om du är ute i god tid gå in på webben och beställa några lämpliga resehandlingar. Viktigt att tänka på är att de inte är äldre än ett par år.

Ha rätt karta

Samma sak gäller för navigatorns elektroniska karta. Har kartan några år på nacken leder den dig kanske till en skogsdunge eller en grushög eftersom den inritade vägen har ersatts av en helt ny väg flera kilometer därifrån! Ska du ner på kontinenten och väljer färjorna Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden alternativt Gedser-Rostock får du ett par välbehövliga vilopauser. Väljer du broarna blir det ju att köra hela tiden. Kolla eventuella rabatterbjudanden vid biljettköpet.

Autobahn snabbast

Ska du fortsätta till Mellan- eller Sydeuropa är det tyska Autobahn som är snabbast och minst ansträngande även om det kan bildas kilometerlånga köer ibland. Ha noga koll i backspeglarna innan varje filbyte eftersom det är fri fart på ungefär halva Autobahn-nätet och de som kommer bakifrån kan hålla 200 kilometer i timmen eller mer!
Medan tyska Autobahn är gratis kostar det att köra på motorvägarna i de flesta andra länder. På de franska, italienska och spanska betalmotorvägarna är det lugnare och glesare trafik än i Tyskland. Fartgränsen är 130 eller 140 kilometer i timmen. Vägtullen kan bli ungefär lika hög som bränslekostnaden per mil och man betalar med kontanter eller kreditkort i tullkassan.
Schweiziska motorvägsavgiften betalas vid gränstullen t ex i Basel och som kvitto får man en etikett, en så kallad vignette, att sätta på vindrutans insida. En del bensinstationer före den schweiziska gränsen säljer också vignette. I Österrike och Tjeckien inhandlar man motorvägsvignetten på en bensinmack eller turistbyrå invid gränsen.

Över eller under Alperna

Vanliga landsvägar är inte så bra val om du vill komma snabbt fram till slutmålet. Trafiken är mycket tätare och långsammare än hemma i Sverige och det är oftast mycket trånga och tidsödande stadsgenomfarter. En etapp som klaras av på ett par timmar på motorvägen kan ta en hel dag på vanlig landsväg!
Har du siktet inställt på Italien eller franska Medelhavskusten måste du över eller under Alperna. Över Alperna går det spännande men tidskrävande passvägar, under Alperna går det långa och ibland oroväckande smala tunnlar. Och en tunnelgenomfart kan kosta flera 100 kronor.
Om du bara ska övernatta är "plastmotellen" ute i industriområdena billigast. Och allra billigast är Formule 1 som dock har toa ute i korridoren. På de något dyrare Hotel Premiere Classe och Etap finns däremot en liten modul med dusch och toa inklämd i varje rum. De tre kedjorna har 300–400 motell var i Tyskland och Frankrike.

Hotellguider

Tänker du ta det lugnt genom Tyskland eller tillbringa hela din bilsemester där, köp årets upplaga av handboken "Links+Rechts der Autobahn" som har en lista på 1000-tals prisvärda småhotell, värdshus, privatrum och restauranger eller gå in på www.linksundrechts.com. I årets upplaga finns ytterligare 21 länder med.

Planerar du köra omkring i Frankrike har organisationen Gites de France drygt 40 000 privatrum på sin lista www.gites-de-france.com, men fransmän är fortfarande övertygade om att franska är ett världsspråk varför det kan bli problem om du försöker göra dig förstådd på engelska (eller svenska). Vill du skaffa dig en snabb överblick på resvägar går du in på www.viamichelin.com och kan samtidig få en kostnadsbild över resan

Publicerad 20 June 2013 17:15

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen