Så väljer du cykellampa

Räddningen i mörkret

Av
Britt Louise Holmström

MÖRKER Det blir fem hundra i böter om du inte har lyse på cykeln, men det värsta är att du kan bli påkörd och skadad. Lokaltidningen har kollat in läget på lysen.

Det finns en uppsjö av olika av cykellampor och olika prislägen. Cykelhandlaren Conny Sten har testat lampor och även kontrollerat hållbarheten på dem. Vad ska man tänka på?

– Det finns cykellampor som är till för att man ska synas där det finns gatubelysning, och det finns lampor för att man ska kunna se vägen där man cyklar. Det är helt olika användningsområden.

Lyset kan drivas med batteri, generator, vara uppladdningsbart i vägguttag, eller med magnetuppladdning. Batterier är praktiskt, men laddas lätt ur. Som längst håller ett batteri 80 timmar, men se upp med batterier som följer med på köpet av lyse som ofta kort hållbarhet.

Den senaste varianten är helt automatisk och startar så fort cykeln skakar i mörker. När cykeln står still igen slocknar lyset efter 30 sekunder. Den modellen kan vara bra för barn som lätt glömmer att sätta på lyset. Nackdelen är standby-läget som drar ström.

– En praktisk detalj är att snabbt kunna sätta på och ta av lyset på cykeln, både av stöldskäl och att man kan använd den som ficklampa. Lyset kan ju även användas av flera i familjen.

Enkel liten diodlampa som går att fästa på styret, men den är enbart till för att bli sedd där det finns gatubelysning. Kostar 50 kronor.

Enkel liten diodlampa som går att fästa på styret, men den är enbart till för att bli sedd där det finns gatubelysning. Kostar 50 kronor.

Lampa med tre dioder lyser mycket bra och är lätt att sätta på cykeln och kan även användas som ficklampa. Batteri som håller 80 timmar följer med. Pris 400.

Lampa med tre dioder lyser mycket bra och är lätt att sätta på cykeln och kan även användas som ficklampa. Batteri som håller 80 timmar följer med. Pris 400.

Dioder som är uppladdningsbar i vägguttaget. Håller i fem timmar och har en indikator som visar hur mycket ström det finns kvar. 249 kronor

Dioder som är uppladdningsbar i vägguttaget. Håller i fem timmar och har en indikator som visar hur mycket ström det finns kvar. 249 kronor

Gammal hederlig generatordrivet lyse, men kan vara tung att cykla med. Priset för en generator och framlampa är 179 kronor.

Gammal hederlig generatordrivet lyse, men kan vara tung att cykla med. Priset för en generator och framlampa är 179 kronor.

Startar automatiskt när cykeln skakar i mörker. Bra för barn som lätt glömmer att sätta på lyset. Pris 289 för fram- och 179 baklyse.

Startar automatiskt när cykeln skakar i mörker. Bra för barn som lätt glömmer att sätta på lyset. Pris 289 för fram- och 179 baklyse.

Lyset drivs med magneter sitter i ekrarna som laddar en kondensator. Man slipper batteribyte. Pris 479 för både fram- och baklyse.

Lyset drivs med magneter sitter i ekrarna som laddar en kondensator. Man slipper batteribyte. Pris 479 för både fram- och baklyse.

Publicerad 01 December 2009 03:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen