Om externetableringar och turism

Av
Peter Enckell

PETERS SPALT När Blekinge fick sin första externetablering för 40 år sedan trodde handlarna i Ronneby att Jorden skulle gå under. En massiv protestaktion mot tilltaget att tillåta en livsmedelshall i en gammal skjortfabrik ansågs vara en dolkstöt för cityhandeln.

I Carlshamn flyttade den första av två järnhandlare ut från Drottninggatan till Tubba Torg redan 1976. Då utlovades bättre trafikmöjligheter till denna avlägset placerade nya handelsplats. Ett löfte som infrias nu på lördag. När Kenneth Ryman köpte en 10000 kvadratmeter stor tomt på andra sidan E22 var det många som "idiotförklarade" honom. 17 år senare fick han rätt och idag har Karlshamns konsumentförening fördubblat omsättningen sedan flytten till Strömma.

I Karlskrona har Trossöhandeln nu förlorat sin sista möbelbutik men att säga att det råder kris i centrum är nog att ta i. I stället tillåter man praktiskt taget ohämmad expansion i Vedebyområdet, Lyckeby och Nättraby. Karlskrona växer och det måste synas.
När det gäller Sölvesborg valde man tidigt att inte tillåta externetableringar och resultatet blev att sölvesborgarna handlar i Bromölla. Det kan man säga vad man vill om men i centrum lever en charmig småstadshandel och irritationsobjekten är väl snarare att Systembolag och apotek flyttat några hundra meter.

Nu skall Sölvesborg växa på andra sidan viken och det skulle inte förvåna om det så småningom blir handel där.
Tillbaka till Carlshamn där det nu växer fram en proteströrelse mot tankarna på att bygga en företagspark med handel och idrott några hundra meter väster om Mieån. Personligen tycker jag att detta är den mest naturliga utvecklingen av staden, även om området runt E 22 är oerhört attraktivt.

Att tro att centrum skulle utarmas nu när alla redan har flyttat är väl att ta i. Vi behöver expansion av staden för att även centrum skall växa.
Radikala förslag är att städa upp centrum, återbörda Torgpaviljongen till sitt ursprung, riva ner kyrkogårdsmuren så att endast 40-50 cm återstår prosten Johan Tyrbergs kreativa förslag) och möblera stadslivet med vacker belysning och attraktiva uteserveringar. Platsen framför Flaggenhuset i folkmun kallad "Röda Torget" för sin storhet och ödslighet borde kunna sjuda av liv. Där uppenbarar sig en fin chans nu när ICA-butiken slår igen. Men det gäller att agera idag eftersom butiken stängs den 16 maj.
Det skall bli oerhört spännande att se hur vårt län ser ut om tio år när det gäller handel, turism och befolkning.

Loris Andersson har lovat att vi skall vara bästa turistlänet i landet om fem år. Jag är benägen att tro henne. Det hon gjort är värt betydligt mycket mer än den Guldek som hon hittills fått för sitt arbete. Att binda ihop fem kommunala turistförvaltningar under ett paraply är anmärkningsvärt bra. Så bra att vi förmodligen inte skulle märka om Region Blekinge släckte sin turistavdelning. De pengar som denna kostar skulle kunna komma näringen till del i stället och Loris är den självklara generalen för Blekinges framtida turism.
Tursimtinget nyligen gav ytterligare bevis för att denna tes håller.

Turism och handel hör ihop. Därför måste vi bejaka externetableringarna, se till att de byggs med finess men samtidigt lägga stor energi på att försköna våra stadskärnor, våra gemensamma vardagsrum.
Om vi nu vill att länet skall expandera och fler människor flytta hit förstås. Det kanske inte alla vill. Begreppet NIMBY har för länge sedan slagit rot i Blekinge. Många vill ha en ökad turism men säger samtidigt "Not In My BackYard".

Just oron över utveckling tycks vara det som hämmar oss mest. Att bygga nya vägar skulle innebära mer trafik, att bygga nya butiker leder också mer trafik, förutsatt att de ligger på köravstånd och att bygga nya bostäder innebär att fler flyttar hit och det skapar också mer trafik.

Trafik, expansion och turism hör ihop. De går liksom inte att separera. Det bästa man kan göra är väl att skapa rätt förutsättningar och bejaka utvecklingen.
Men för att få ihop den besvärliga ekvationen behövs ytterligare en faktor - mer energi. En ny etanolfabrik planeras i Carlshamn som samtidigt skall producera biogas vilket i sin tur kommer att ge förutsättningar för minskat oljeberoende, åtminstone i transportsektorn. Utbyggnad av järnvägar är också en förutsättning och i dagarna har politiker och tjänstemän från Carlshamn varit i Klaipeda för att diskutera Motorways of the Sea. Ett EU-projekt där vi får ett tillskott på 50 miljoner för att bland annat bygga en ny kombiterminal i Stilleryd. Att föra över gods på båt och järnväg är en bra miljöinsats.

Hamnen ligger ett stenkast från Västerport. Mellan de båda områdena skall en skyddsmur av skog och berg få leva kvar.
Nu närmar vi oss julen med stormsteg. Redan på söndag är det julskyltning och julmarknaderna avlöser varandra. Alla firar inte jul men traditionens makt är stor och oavsett vad man har för åsikter om julen så kan man inte klaga på den stämning som den skänker i vintermörkret.
Ljusens drottningar tränar med sina tärnor och i år är det lite speciellt då Luciadagen infaller på en söndag.

Samtidigt som året börjar lida mot sitt slut kan jag inte låta bli att titta i backspegeln- Så här års förra året bestämde vi oss här på Commersen för veckoutgivning. Vi bestämde också att vi skall fortsätta på den inslagna vägen och skriva om kultur-, förenings- och näringsliv. Vårt koncept bygger på att vara kikare snarare än backspegel. Vi skriver gärna om det som skall hända än det som skett, även om det dyker upp en och annan recension.
Jag är oerhört nöjd med det mottagande som vi fått och särskilt nöjd är jag med att vi fått fler än 10000 nya läsare, kanske ännu fler. Det är något som Orvesto konstaterat så det måste ju vara sant.

Vi hörs igen om en vecka.

Publicerad 01 December 2009 10:42

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen