Hampus och Tobias Schildfat tror på succé för Solentro. Presentböcker är stort, men kunderna gör även drinkböcker, receptsamlingar, diktböcker och släktkrönikor. Foto: Anna Sandqvist

Hampus och Tobias Schildfat tror på succé för Solentro. Presentböcker är stort, men kunderna gör även drinkböcker, receptsamlingar, diktböcker och släktkrönikor. Foto: Anna Sandqvist

Bokrevolution på internet

Alla kan göra sin egen bok

Av
Anna Sandqvist

BJUV-MALMÖ. Största revolutionen för boktryckarkonsten sedan Gutenberg? Det tycker i alla fall grundarna till Solentro, Bjuvbröderna Tobias och Hampus Schildfat.

– Nu har det för första gången blivit möjligt för alla med tillgång till Internet att ge ut trycka en enda bok – sin egen, säger Tobias Schildfat.
– Vår generation är visserligen bortskämda med tekniska revolutioner, men ändå. Det är bara precis nu som det har blivit möjligt, det var inte möjligt för varken fem eller tio år sedan, säger Hampus Schildfat.
Tillgången till internet är en nyckel. Digitala tryckpressar en annan. Det innebär att alla med en Internet-uppkopplad dator nu göra sin egen bok. Levererad inom 14 dagar.

Present blev företagsidé

Idén fick bröderna när de bestämde sig för att göra en bok till sin far som fyllde jämt. De samlade ihop texter och hälsningar från familj, barndomsvänner och nya vänner och satte ihop till en bok tillsammans med en vän kunnig inom grafisk design.
– Den blev så himla uppskattad. Det är en rolig och personlig present, och snart hörde gästerna av sig och sa att "en sån vill jag ha när jag gifter mig/fyller 50/tar studenten", säger Hampus Shildfat.
De började leta efter ett effektivare sätt att göra böckerna på, men hittade inget. Och så var företagsidén till Solentro född.
Under hösten 2007 utvecklade de sajten och tanken är att det ska vara så enkelt som möjligt, så att vem som helst kan klara av det. Finns texten i datorn är det i princip bara att klippa och klistra in. Bilderna laddas upp och dras in på sidan.

Medverkade i SVT:s "Draknästet"

I våras deltog de i SVT:s serie Draknästet, där de fick presentera sin idé för fyra investerare. Två av drakarna erbjöd investering på 1,5 miljoner vardera – ett högt bud – men bröderna tackade nej.
– De ville ha 40 respektive 50 procent av bolaget och vi var beredda att ge ifrån oss 10 procent, så det var alldeles för långt ifrån.
Under våren har de tagit in en annan investerare, Peter Ljungberg som byggt upp Euroflorist.
– Han har 25 års erfarenhet och delade vår syn på företaget, så det känns bra.
Nu ser man fram emot att växa ytterligare, i Sverige men också tysk- och engelskspråkiga länder. En person har nyligen anställts på plats i Berlin.
– Marknaden är fortfarande väldigt ny så visst räknar vi med att växa, säger Tobias Schildfat.

Publicerad 24 June 2009 13:13