Psykologen:

“Svart är kopplat till makt och rött till passion”

FÄRGANALYS. Varför har du valt en svart bil och grannen en röd?
Val av färg beror på många faktorer enlig Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds universitet, men en sak kan säga säkert:
- Vi använder färg för att signalera något. Vissa vill synas och vissa vill smälta in i mängden. Välj en vit Volvo S70, så är du garanterat en i mängden.

Tre teorier

Man skulle kunna dela in bilfärgsval i tre olika grupperingar enligt Thorbjörn Laike. Preferensteorin
Passa in-teorin
Prototypicality
Preferensteorin handlar om att man helt enkelt väljer en färg för att man gillar den generellt.
Passa in-teorin innebär att valet av färg beror på vad som finns runt omkring. Passar den in?

Makt och passion

Den tredje teorin - prototypicality - utgår från att vi bestämt oss för att ett objekt ska ha en viss färg. En tegelsten kan till exempel vara röd eller kanske gul, men den får absolut inte vara grön. Detsamma gäller med bilar.
- Bilar handlar nog mycket om prototypicality, fast nu spekulerar jag eftersom det inte finns några studier på det här. Vi har en förväntan på att en bil ska ha en viss färg och silvergråa bilar har en viss status. Silver ser värdefullt och välskött ut, säger Thorbjörn Laike.
Symboliserar bilfärgerna något speciellt?
- Nej, man har inte hittat någon systematik med bilfärger, men svart är till exempel ett uttryck för kraft, styrka och makt medan rött är en varmare färg. Rött står för passion.
Om silvergrått är hur en bil ska se ut, eller att den helt enkelt är lättast att dölja smutsen med är kanske bäst att låta vara osagt.

Publicerad 05 December 2008 15:43