Nya kostråd

För dig som är gravid eller ammar

Av
Av: Yvonne Cedergren

HÄLSA. Att bli gravid är en stor omställning för de flesta. Många börjar tänka på vad som är bra eller dåligt att göra- och att äta. För många betyder det ingen större skillnad i sättet att vara, men för andra kan det handla om att bryta vanor och tänka nytt. Nu har man ju ett nytt liv i magen att skydda och tänka på, och inte bara sig själv.
Visst är det så att den som är gravid behöver mer näring än annars för att barnet ska utvecklas och för att den som bär på det ska orka och må bra. Men myten om att man måste äta för två stämmer inte.
Det en gravid behöver mer av är vitaminer och mineraler, inte särskilt mycket mer kalorier.
- Tallriksmodellen är ett bra mått på nyttiga måltider. Med frukt grönsaker, fisk, kött och kyckling i en bra balans. Viktiga näringsämnen Katarina Holm är Distriktssköterska på BVC i Gislaved.
Hon berättar att de näringsämnen som det är bra att kroppen får lite mer av både när man är gravid och när man sedan ammar sitt barn är D-vitamin, selen, folsyra, järn, jod och omega 3.
- Däremot är rekommendationen från mödravården att det grundläggande ska vara en nolltolerans mot rökning, alkohol, andra droger och vissa läkemedel.
- Jag vet att Livsmedelsverket gått ut med att 1-2 glas vin i veckan inte är medicinskt skadligt vid amning, men där ifrågasätter vi perspektiven. Fokus läggs på fel saker. Alkohol ,droger och läkemedel kan påverka hur du beter dig, och hur uppmärksam du är på barnets behov. Små barn är känsliga för förändring. Det kan störa anknytningen. Det anser vi i så fall vara mycket värre än till exempel att äta en fisk mer eller mindre.

Förbereda sig

Graviditeten handlar om att förbereda sig och det bör man försöka göra på fler plan, menar Katarina. Mentalt eftersom man kanske går från yrkesarbetande på heltid till en tid hemma. Fysiskt eftersom det är en omställning för kroppen och för att själva förlossningen är ansträngande. - Har man ätit rätt och rört på sig under graviditeten klarar man också förlossningen bättre.
När barnet väl är fött, och för den som ammar, gäller i stort sett samma saker som när man var gravid. Bröstmjölken innehåller under de första sex månaderna all den näring ett barn behöver.
Grundregler:
· Tre frukter och två portioner grönsaker per dag
· Fisk, 2-3 gånger i veckan
· 5 dl lättmjölk, fil eller lättyoghurt per dag · Lättmargarin på smörgås och flytande att steka i
· Kött, kyckling, ägg eller bönor varje dag
· Potatis, ris, pasta eller bulgur samt bröd(gärna fullkorn) varje dag
· Vatten och lagom med motion

De första sex månaderna får ett barn all den näring det behöver genom bröstmjölken. Foto: Futurimagebank.

De första sex månaderna får ett barn all den näring det behöver genom bröstmjölken. Foto: Futurimagebank.

Publicerad 01 October 2008 03:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen