Löpning – bra träningsform

Några tips från en sportskosäljare

Av
Av Sofie Gustafsson

Sommaren står för dörren och det är nu folk börjar leta sig ut, även när det gäller träning. Löpning är en perfekt och naturlig träningsform som är populär sommartid. Alla kan vara med, men på sin egen nivå. Rickard Ljunggren som arbetar vid en av Ljungbys sportaffärer ger oss viktiga tips inför löpningen och poängterar att skorna är det viktigaste. Ej vanliga gympaskor -Jag avråder alla direkt från att använda en vanlig gympasko till löpning. Valet av skor är ett vanligt fel, säger han. Skorna utgör basen och det är viktigt att de är gjorda för att springa i. När det handlar om löparskor finns det två typer att välja på. -Den första är "stabila" som stabiliserar upp foten om man lägger vikten på insidan och inte kliver rakt. Den andra typen skor är "neutrala" där man sätter ner foten rakt, förklarar han. Alltid eftersträvas det att försöka springa så neutralt som möjligt, annars finns det risk för förslitningsskador. Löpanalys filmas Att veta vilken typ av skor man ska välja är inte så lätt. Steg ett är att ta hjälp av säljaren. Vid Intersport, där Rickard jobbar, rekommenderar man alltid folk att göra ett löptest. Kundens nertramp på ett löpband filmas. Sedan spelas filmen upp i slow-motion och då kan man se hur foten sätts ner och även vilken sorts sko kunden bör ha. De stabila skorna är vanligast. Strumporna är viktiga För omkring tusenlappen kan man få tag på en bra löparsko. Ju mer dämpning, desto högre pris. Men det gäller även att byta sina skor regelbundet. - Byt skor innan de gamla är helt utslitna, rekommenderar Rickard. -Skornas dämpning är en färskvara och har du ett par oanvända skor i garderoben som stått där en tid kan det vara dags att köpa nya. Dämpningen håller nämligen i tre år, berättar han. I genomsnitt klarar en dämpning 100 mil, men det skiljer mycket från sko till sko. Rickard berättar att det också lönar sig att införskaffa bra strumpor anpassade för löpning. De har högre andningsförmåga och minskar risken för skoskav och blåsor. Strumporna har inga inåtvända sömmar, alltså inget som kan irritera. Undvik asfalt Om man kan ska man helst undvika asfalt som underlag. Det kräver både mer av skorna och av kroppen. - Skogsslingor och elljusspår är bäst. Men ta det successivt. Börja med att gå och sedan småjogga. I början ska man inte springa för ofta, vilodagar är viktigt. Om du springer kortare pass, kan du springa oftare. - Maratonlöpare springer bara ett långt lopp om året för annars sliter det så mycket på kroppen. Det är viktigt att inte bränna ut sig. Stretch är viktigt för att dra ut muskulaturen och den behövs när man springer regelbundet. En löparkompis För att hitta motivationen tipsar Rickard oss om att till en början springa med en kompis på bestämda tider. När joggingen blivit ett vanebeteende är det svårt att sluta. Under ett träningspass är det viktigt att fylla på med vätska. - Lite vatten regelbundet. Många har vätskebälte med sig under löparturen. Efteråt är det viktigt att fylla på med mat för att kroppen ska återhämta sig. Av Sofie Gustafsson



Publicerad 04 June 2008 03:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen