Krönika: ”Jag vill ta en paus”

KRÖNIKA. Det kom förbi en tjej på gymet häromdagen som sa ovanstående- hon ville ta en paus i träningen. Jahaja, varför då undrar jag? ”Jag har tappat motivationen” säger hon. Min alltid lika pedagogiska respons på dylika påfund blir följande…

Jag frustskrattar via näsan-

”Skaru lägga ner träningen för att du ”tappat motivationen”??? Det var det dummaste! Var har du tänkt att hitta den igen? I navelluddet?”

Näe, men det var lite mycket nu. Ja ni vet livet- plugg och trött och ja allt sånt där som just träning underlättar för.

Tränar det gör vi ju inte främst för att vara så snygga som det bara är möjligt. Vi gör det inte för att få ”strandkropp” värsta ”bootyn”, ”sexpacket” eller ens för att få värsta supertiden på milen. I dessa ytliga tider verkar det lätt att glömma vad som är den verkliga nyttan av träning.

Då jag ständigt är redo att bistå med den informationen rabblade jag raskt upp de tre (ok, fyra), för henne främsta skälen till att glömma den där stolliga idén om ”träningspaus” ty träning är –

1. Stressreducerande

2. Ger ork och energi

3. Förbättrar kognitivt tänkande och inlärning

4. Iom ovanstående kommer tid investerad i träning ge mer tid..

Att pausa träningen är i sanning den mest kontraproduktiva åtgärden i detta fall. Ja, i de allra flesta fall faktiskt.

Enda anledningarna till paus från mitt plejs är allvarlig sjukdom, långt gången graviditet och/eller eventuellt landsflykt.

”Tappat motivationen” fnys!

Det hela slutade med avtalad tid för nytt träningsupplägg. Ty hon hade som så många andra dragit igång sin träning på det där sättet som är det mest effektiva sättet att få träningen till att inte bli en naturlig del av livet, ja en del av den dagliga hygienen. 5-6 pass i veckan och delat upp kroppen likt en charkuterist ala bodybuilder från 80-talet. Mesta möjliga tidsåtgång med minsta möjliga utdelning.

Nu blir det ändring på det och valutan för investerad tid kommer öka mångfalt. I och med att tiden var knapp gäller det att göra mesta möjliga av den och vet ni, det behövs inte så mycket. 45min av intensivare sort ynka 3ggr i veckan för att få en hjärna i topptrim. Och vem vill inte ha det liksom.

Hon gick därifrån med orden –

”Wow! Vilken vändning det här samtalet fick. Men det känns skitbra!”

Jag känner inte den här tjejen särskilt väl, hon är inte en av alla de som nästan fått mig utbränd av eller ja, i alla fall fått orden ”motivera mig” att hyperventilera och ge mig orimlig klåda i hörselgångarna. Det finns de som trott att den borttappade motivationen är funnen i och med att de hittat mig. Men så är det ju inte. Jag kan leverera några obekväma sanningar, sen får var och en bära sin egen börda. Som vuxna människor.

Ja, jag är ett då under av uppmuntran ändå. Borde få nån utmärkelse för mina uppbyggande insatser för mänskligheten kan jag tycka.

HEPPÅER!

/Carolin Helt Int Lic PT #tränahårthållkäften #hursvårtkandetva

Publicerad 15 May 2018 10:49