Citroën C4 Cactus med sin trubbiga uppsyn har en praktiskt hög kaross. De stora bakre sidrutorna ger småpassagerare i baksätet en fin utsikt.
Citroën C4 Cactus med sin trubbiga uppsyn har en praktiskt hög kaross. De stora bakre sidrutorna ger småpassagerare i baksätet en fin utsikt.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Citroën C4 Cactus: Nya former sticker ut

Ian Maasing



PROVKÖRNING. Efter 95 år och drygt 50 miljoner tillverkade bilar är Citroën fortfarande på hugget. Titta bara på nya C4 Cactus. En kompakt kombisedan med helt nya former, lite påminnande om en mini-baguette. Och precis som på gamla tiders Citroën är den komfortabelt fjädrad kombinerad med säkra köregenskaper.

Den runda fronten, aerodynamiskt och fotgängarvänligt hög, har fått ett litet kylargap samt ett spännande lyktarrangemang. De luftfyllda stötfångarna, Airbumps, fram och bak samt som designelement utmed dörrsidorna, ska förhindra parkeringsskador. Sammantaget en riktigt fräck design med mycket av Citroëns nya formspråk.

Med sina kompakta yttermått, 416 centimeter lång, 173 centimeter bred och 148 centimeter hög samt fina runtomsikt och lättgående servostyrning är den så behändig på shoppingcentrets överfulla parkering, liksom på den trånga återvändsgränden till dagiset eller seniorboendet.


Fyra vuxna

Fyra storvuxna plus ett halvstort barn kliver lätt i och ur genom de fyra höga dörröppningarna. Och sitter tillräckligt högt och vilsamt såväl fram som bak. För oss som är fullvuxna kan stoppningen i sätena kännas något för tunn och är bilen utrustad med panoramatak (tillval) så inskränker det på huvudhöjden därbak. Bagagerummet rymmer 358 liter och med baksätets hela, ej delbara ryggstöd nedfällt, utökas utrymmet till 1170 liter.

Styrningen är föredömligt lugn och exakt genom hela fartregistret upp till Autobahnfarter kring 130-140 km/h, kurshållningen är opåverkad av vägbanans ojämnheter och sidvindar, och antisladdsystemet ESP är programmerat att ingripa ganska tidigt och fast. Precis som det ska vara på en vardagsvagn. Fjädringen slukar de flesta ojämnheter och däcken rullar förvånansvärt tyst.

Fyra dörrar ger ett bekvämt insteg till såväl framstolarna som baksätet. Bilen har plats för fyra storvuxna personer och ett halvstort barn. Foto: Ian Maasing
Fyra dörrar ger ett bekvämt insteg till såväl framstolarna som baksätet. Bilen har plats för fyra storvuxna personer och ett halvstort barn. Foto: Ian Maasing

Laneras i sommar

På motorsidan finns till att börja två snåla bensinare och en ännu snålare diesel. Dieseln förbrukar bara 3,5 liter per 100 kilometer med koldioxidvärdet 92 gram per kilometer.

Vid provkörde C4 Cactus med den nya dragkraftiga trecylindriga bensinmotorn på 110 hästkrafter, e-THP 110, med en femväxlad manuell låda samt den fyrcylindriga dieselversionen med 92 hästkrafter, e-HDi 92, med den automatiserade manuella sexväxlade lådan, fortfarande med gummisnoddseffekt vid växlingar.

Sverigelanseringen sker under sensommaren och priset för instegsmodellen C4 Cactus VTi 82 Live startar på låga 139 900 kronor, provbilen med 110 hästars bensinmotor, e-THP 110 Shine, börjar på 187 900 kronor och dieselversionen e-HDi 92 med högsta utrustningsnivån Shine startar på 199 900 kronor.

Framstolarna har släta sittytor, men är något för mjukt stoppade för oss resliga nordbor. Och man stiger så obesvärat i och ur bilen. Foto: Ian Maasing
Framstolarna har släta sittytor, men är något för mjukt stoppade för oss resliga nordbor. Och man stiger så obesvärat i och ur bilen. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 03. juli 2014 12:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu