Audis nya stor-suv SQ7 går lugnt och stadigt på alla slags vägar, och har den lugna design som kännetecknar tyska lyxlimousiner och suvar, oavsett om de kommer från Ingolstadt (Audi), München (BMW) eller Stuttgart (Mercedes). Foto: Ian Maasing
Audis nya stor-suv SQ7 går lugnt och stadigt på alla slags vägar, och har den lugna design som kännetecknar tyska lyxlimousiner och suvar, oavsett om de kommer från Ingolstadt (Audi), München (BMW) eller Stuttgart (Mercedes). Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Audi SQ7: Mesta suven som finns



Audi SQ7 4.0 TDI
Tillverkad i: Slovakien
Typ: 5 dörrars 5-7 personers SUV
Mått/Vikt: längd 507 cm bredd 197 cm, höjd 174 cm axelavstånd 300 cm, tank 85 l tjänstevikt fr 2495 kg
Motor: 8 cyl i V 3956 cc, direktinsprutad bi-turbodiesel samt en
eldriven kompressor, effekt 435 hk/320 kW, vridmoment 900 Nm-1000 r/m
Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift, quattro, 8-växlad automat
Hjulupphängning: fram multilänk, bak multilänk, luftfjädring
Styrning: kuggstång/elservo, fyrhjusstyrning, vändcirkel 11,4 m
Bränsleförbrukning: 7,6 l/100 km vid bl körning
CO2: 199 g/km
Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 4,9 sek
Fordonskatt: 5.691 kr
Pris: fr 918.000 kr
Testbilens pris: 1.542.400 kr

TEST. All statistik från världens bilföretag talar ett tydligt språk. Mer suvar och crossovers till folket! Ta BMW till exempel, 32 procent av alla bilar som såldes förra året var suvar, 34 procent av alla Mercedes som såldes förra året var suvar och crossovers, av alla Volvobilar som såldes förra året var drygt 50 procent suvar och i Audis fall väcker stor-suven Q7 avund. Förra året slog man rekord med drygt 102 000 exemplar.

Audi Q7 är en maffig SUV som även övertygat mig när jag testat både V6-dieseln och plug-in hybriden, Q7 e-tron. Därför är det extra spännande att ta sig an värstingen SQ7 eller som Audi själva benämner den, Leader of the Pack.

Utvändigt är det inte så mycket som skiljer den från en vanlig Q7, mer än att grillen gjorts mer aggressiv, modellspecifika emblem har placerats på karossen, hjulhusen försetts med lite större skärmbreddare och därbak skymtar fyra rektangulära avgasrörsmynningar.

Nej det under skalet allt fantastiskt finns som till exempel en helt nyutvecklad V8 diesel med tre kompressorer, två avgasturbon och en elektrisk driven kompressor. Resulterande i 435 hästkrafter och helt otroligt vridmoment, läs drivkraft, på 900 Newtonmeter redan vid 1000 varv per minut.

Det blir rena rama ”slangbella-accelerationen” när man trampar gaspedalen i botten. Drivkraften vidarebefordras till de fyra hjulen via en snabbt och mjukt växlande åttastegad automatlåda och 0-100 km/h klaras av på 4,9 sekunder! Vilken otrolig drivkraft denna motor levererar! Bilen väger ju ändå 2,5 ton.

Men förbrukar inte den stora motorn i den stora bilen en massa bränsle? Nej, kör man i normal svensk fartgränslunk, som i den här superbekväma stor-suven, håller sig förbrukning vid 0,85-0,95 liter per mil blandad körning. Alltså inte det som utlovas i bränsledeklarationens på 0,76 liter per mil. Men Audi SQ7 är bränslesnålare än exempelvis tio år gamla mellanklass-Volvon. Så kom inte och säg att motorutvecklingen stått stilla!

 

På landsväg glider den fram tyst och kursstabilt och accelererar omärkligt upp i 160-170 km/h på fartfri Autobahn. Även när vägen kroknar seglar den här kolossen fram lugnt och säkert utan någon störande över- eller understyrning. Tycker man att körningen blir för odramatisk kan man leka med de olika körprogrammen/inställningsmöjligheterna såsom fjädringshöjd (max markfrigång 24,5 centimeter), fjädringshårdhet och stötdämpning osv.

 

Man kommer lätt i och ur genom de höga dörröppningarna och sitter vilsamt på de lagom släta och höga framstolarna och mellanstolarna. Ur lastrummets golv kan två obekvämt små nödsäten fällas upp. Och lastrummet i sig är måttligt stort. Foto: Ian Maasing
Man kommer lätt i och ur genom de höga dörröppningarna och sitter vilsamt på de lagom släta och höga framstolarna och mellanstolarna. Ur lastrummets golv kan två obekvämt små nödsäten fällas upp. Och lastrummet i sig är måttligt stort. Foto: Ian Maasing

Som standard har SQ7 en avancerad luftfjädring med elektroniskt reglerade stötdämpare som bättre än de flesta andra fjädersystem sekundsnabbt kan varieras från mjukaste komfortinställning till styvaste sportinställning.

Som tillval har testbilen ett avancerat chassisystem, Driving Dynamics Package, där tre olika system samverkar med luftfjädringen och de ställbara stötdämparna. 1. ARS, Active Roll Stabilization, de elektromekaniskt reglerade krängningshämmarna fram och bak styvas upp just när man drar på genom kurvan så att krängningen minimeras. Uppstyvningen sker genom att ställmotorer via bilens 48 Voltssystem går in och påverkar två planetväxlar inne i vardera cylindern mitt på krängningshämmarna på bråkdelen av en sekund. Resultatet blir att den stora, två och ett halvt ton tunga bilen går piggt och strykjärnsplant genom kurvorna utan att fjädringen känns sportbilsstötig!

2. På bakaxeln sitter en Sportdifferential som ser till att alla motorns massiva Newtonmeter överförs till hjulen utan att de spinner loss och har dessutom automatisk variation av drivkraften till höger och vänster sida så att drivkraften hjälper till att styra in bilen i tvära kurvor.

3. Den aktiva fyrhjulsstyrningen gör att man med små rattutslag manövrerar 5-metersbjässen på trånga parkeringar, med bakhjulsstyrningen reducerande vändcirkeln med en meter. Vid högre hastighet blir bilen extra stadig vid kurvtagning. Svänger man åt höger styrs även bakhjulen aningen åt höger, något som motverkar den avdrift som centrifugalkraften orsakar och den stora suven ligger som klistrad mot vägbanan.

Sammanfattningsvis, vid sidan av Bentley Bentayga, som Audi SQ7 delar den mesta tekniken med, den värsta, i positiv bemärkelse, stor-suven som finns, med bland annat 24 assistans- och säkerhetssystem, 48 Voltssystem som driver den elektriska kompressorn och de elektromekaniska krängningshämmarna, 900 Newtonmeter från 1000 varv per minut, allt detta och mycket till för 1,5 miljoner kronor.

Man stiger obesvärat in genom den höga dörröppningen, sätter sig på den vilsamt höga och släta förarstolen, och gläds åt de tydliga instrumenten samt en head-up display, HUD som projicerar viktig information på vindrutan framför föraren i siktfältet. Foto: Ian Maasing
Man stiger obesvärat in genom den höga dörröppningen, sätter sig på den vilsamt höga och släta förarstolen, och gläds åt de tydliga instrumenten samt en head-up display, HUD som projicerar viktig information på vindrutan framför föraren i siktfältet. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 25. februari 2017 09:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa