Mikael Esping på Skånetrafiken är nöjd med hur väl samarbetet löpt mellan de olika aktörerna. (Bilden är ett montage)

Mikael Esping på Skånetrafiken är nöjd med hur väl samarbetet löpt mellan de olika aktörerna. (Bilden är ett montage) Foto: Pressbild/ Arkivbild.

Mångmiljonsmäll väntar Skånetrafiken efter branden: "Inget man är beredd på"

Notan för ersättningstrafiken landar på sex miljoner

HÄSSLEHOLM/SKÅNE. Under lördagsmorgonen kommer de sista järnvägssträckorna åter öppna för trafik efter den massiva branden på Hässleholms station. En lättnad för Skånetrafiken som nu börjar summera kostnaderna för all ersättningstrafik den senaste veckan.

– En första prognos visar på att notan, enbart för bussarna som satts in, landar på drygt sex miljoner kronor. Sedan tillkommer kostnader för extrapersonal, inkomstbortfall och förseningsavgifter. Preliminärt kommer vi landa på ett minus på drygt 10 miljoner kronor, berättar Mikael Espling, affärschef på Skånetrafiken.

Sedan i torsdags förra veckan har mellan 40-60 ersättningsbussar dagligen trafikerat de tågsträckor som vanligtvis passerar Hässleholm.

– Vanligtvis finns inte så många bussar att tillgå. Så en stor eloge till alla som ställt upp för att göra det här möjligt, säger Mikael Espling.

En dryg vecka efter branden kunde samtliga Öresundståg åter trafikera södra stambanan och under lördagen kommer de sista pågatågssträckorna mellan Tyringe och Kristianstad och Hässleholm och Markaryd åter tas i bruk.

– Det har varit ett jättestort arbete för Trafikverket att reparera allting, men utifrån de förutsättningar som funnits har samarbetet mellan oss, Trafikverket och andra aktörer har fungerat fantastiskt bra. Vi har verkligen kraftsamlat och tagit igenom det här tillsammans, säger Mikael Espling.

Hur den stora kostnaden kommer att slå mot Skånetrafikens verksamhet framöver är i nuläget oklart.

– Vi är förberedda på att det kan hända oförutsedda grejer. Men en så här stor unik händelse är det ingen som räknar med. Vi får ju helt enkelt se hur vi kan lösa det. Initialt har vårt fokus legat på att göra det så bra som möjligt för kunden. Konsekvenserna av det får vi ta senare, säger Mikael Espling.

Skånetrafiken är dock inte de enda som står med enorma kostnader efter branden. I en tidigare artikel i Lokaltidningen spår Annika Canaki, distriktschef för Trafikverket, att slutnotan för reparationerna kommer landa på miljardbelopp.

– Vi vill inte spekulera i några exakta summor, men det är oerhört kostsamt. Det känns så meningslöst att det förmodligen är en enskild person som orsakat dessa kostnader genom att anlägga branden, säger hon.

Publicerad 23 August 2019 12:21