Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Adobe Stock

Bedragare lurade äldre man på 120 000 kronor – banken ersätter inte förlusten

Banken menar att kunden har handlat grovt oaktsamt

SKURUP.

En man i Skurup fick sitt bankkonto tömt på 120 000 kronor sedan han utsatts för en bedragare. Mannen kräver ersättning av banken, som inte vill betala ut pengarna. Detta eftersom banken menar att mannen har handlat grovt oaktsamt.

Av
Emma Brännman

Det var i november förra året som den 76-årige mannen blev uppringd av en person som sade sig vara en säkerhetsbankman från en nyinrättad övergripande myndighet i Göteborg. Uppringaren hävdade att någon försökte ta ut en summa pengar från mannens konto hos Skurups sparbank. För att förhindra uttaget uppmanades mannen använda sin bankdosa för att ta fram en sifferkod och uppge den för "säkerhetsbankmannen".

Mannen ville först inte göra som uppringaren sade, men kände sig pressad eftersom personen i telefonen hävdade att det var bråttom. Uppringaren fick också mannen att logga in på sitt konto hos SEB i tron att det skulle förhindra att uttag gjordes därifrån.

Efteråt kände sig mannen osäker på om allt stod rätt till och kontaktade Swedbank, som konstaterade att han förmodligen blivit lurad. Inga pengar hade dock dragits från kontot hos Skurups sparbank. Däremot upptäckte mannen senare att 120 000 kronor hade tagits ut från hans konto hos SEB. Händelsen polisanmäldes och nu vill mannen att SEB ersätter de 120 000 kronorna.

Banken anser dock att mannen har handlat grovt oaktsamt genom att inte ha hanterat sin bankdosa och sina koder på ett tillräckligt säkert sätt, och vill därför inte betala ut pengarna. Mannen anmälde banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Men inte heller ARN anser att mannen har rätt att kräva tillbaka pengarna.

Publicerad 20 August 2019 07:00