Bussen välte en lyktstolpe över Vanja Renéds bil. Bussbolaget vill inte betala för en reparation utan köper hellre loss bilen.

Bussen välte en lyktstolpe över Vanja Renéds bil. Bussbolaget vill inte betala för en reparation utan köper hellre loss bilen. Foto: Vanja Renéd

Bussbolag vill inte betala reparation av förstörd bil

Föredrar att köpa ut bilen men ersättningen räcker inte långt

HELSINGBORG.

Bussen välte en stolpe som krossade vindrutan på Vanja Renéds parkerade bil i ösregnet. Bussbolaget vill inte betala för en reparation utan föredrar att köpa loss bilen. Men för marknadsvärdet på 28 000 kronor får hon inte en bil i motsvarande skick.

Av
Felix Alnemark

Vanja Renéd hade parkerat bilen på Väla under arbetsdagen på ett Apotek på Väla när hon fick veta att hennes parkerade bil varit med om en olycka. En snäll person såg att den lapp som bussföraren lämnat under vindrutetorkaren efter olyckan höll på att regna sönder och lyckades ta reda på vem som ägde bilen och lokalisera Vanja till hennes arbetsplats för lämna över informationen.

Bilhandlarna säljer ingen bil i mitt skick för 28 000 kronor.

– Jag blev chockad men tacksam att personen kom in med lappen, säger Vanja Renéd.

Hon är kritiskt till hur olyckan hanterades av bussbolaget.

– Jag ringde en skadeståndsansvarig i Helsingborg men personen svarade på sin semester och var väldigt nonchalant, säger Vanja Renéd.

Att reparera skadorna beräknas till 37 000 kronor men bilen är bara värd 28 000 kronor. Därför vill bussbolaget hellre köpa loss den.

Att reparera skadorna beräknas till 37 000 kronor men bilen är bara värd 28 000 kronor. Därför vill bussbolaget hellre köpa loss den. Foto: Vanja Renéd

Hon ringde vidare till bussbolagets försäkringsbolag som hänvisade till att bolaget själva skulle hantera ärendet. Till slut fick hon tag i bussbolagets skadeståndsavdelning i Stockholm. Men de ville inte betala reparationskostnaden som var beräknad till 37 000 kronor.

– De sa att de kunde betala 28 000 kronor så äger de bilen så är det klart. Men bilhandlarna säljer ingen bil i mitt skick för 28 000 kronor. Dessutom hade jag precis bytt däck för 4 500 kronor, säger Vanja Renéd.

Vanja bad om att få ett busskort av bussbolaget för att kunna ta sig till jobbet men det fick hon inte. Istället uppmanades hon att hyra en bil som var i samma skick som hennes gamla.

– Men en ny hyrbil i motsvarande skick hittar jag inte och hur ska jag veta om en bil är likvärdig? frågar hon sig.

Sedan olyckan i juni har Vanja bekostat ett busskort själv. Nu tar det 1,5 timmar för henne att ta sig till jobbet i stället för 20 minuter.

På bussbolaget Arriva vill man inte kommentera det enskilda fallet.

– När man drabbas av en skada där vi på något sätt är inblandade går man in på vår hemsida och gör en skadeanmälan. Där står precis hur man gör. Sedan ska man anmäla till sitt försäkringsbolag, säger Karin Larsson, kommunikatör på Arriva.

Hur frågan om ersättning hanteras beror på vilken typ av försäkring man har. Försäkringsbolaget gör bedömning av hur stor ersättningen blir.

– Har man bara en trafikförsäkring och verkstadens reparationskostnad överstiger försäkringsbolagets värdering av bilen är det vanligast att man väljer att lösa in bilen, säger Karin Larsson.

Hon berättar att den som inte är nöjd med en värdering av bilens värde kan vända sig till Sveriges handelskamrar för att få en oberoende värdering.

Publicerad 13 August 2019 13:46