Siv Öhman och Jan Franzon hade aldrig beställt resan om det inte varit för att de trodde att en reseledare skulle vara med på hela resan.

Siv Öhman och Jan Franzon hade aldrig beställt resan om det inte varit för att de trodde att en reseledare skulle vara med på hela resan. Foto: Privat

Par ersätts inte efter fiaskokryssning i Karibien

Resenärerna ansågs sig lovade att reseledare skulle tolka engelskan

MELLBYSTRAND/KARIBIEN.

Mellbystrandsparet Jan Franzon och Siv Öhman betalade över 50 000 kronor för en kryssning i Karibien. De försår inte engelska och säger att de hade försäkrat sig om att en reseledare skulle följa med hela resan som stöd. Nu har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, avslagit flera anmälares krav på att få tillbaka pengarna.

Laholms tidning har tidigare berättat om händelsen som anmälts till Allmänna reklamationsnämnden. Nu har nämnden avgjort ärendet och avvisar alla krav ekonomiska krav från resenärerna. Även ett annat par har anmält resebolaget Rolfs buss och resor av samma anledning.

Nu väljer Jan Franzon från Mellbystrand att berätta sin version av händelsen.

Kryssningen blev inte vad paret förväntat sig. De förstår inte engelska och menar att de blivit lovad en reseledare hjälp.

Kryssningen blev inte vad paret förväntat sig. De förstår inte engelska och menar att de blivit lovad en reseledare hjälp. Foto: Adobe Stock

– Jag skulle fylla 75 år under resan och det var därför det skulle passa med en resa just då för att passa med min födelsedag. En kryssning till Karibien såg helt fantastisk ut i deras annons. I tidningen står det att en reseledare skulle följa med på allting, säger Jan Franzon.

Att en reseledare skulle följa med var både ett krav och en förutsättning för att paret skulle boka resan med Rolfs buss och resor.

– Vi kan inte det engelska språket helt enkelt. Vi ringde och frågade stämmer det här? Och det sa att allt var lugnt, säger Jan Franzon.

Men en vecka innan resan skulle bli av fick de mejl om att någon reseledare inte hade kunnat ordnas, enligt Jan Franzon. Då gick det varken att omboka resan eller avbeställa den.

– Det är lurendrejeri de sysslar med, säger Jan Franzon.

De bestämde sig ändå för att åka och medverkade på tio av de femton resdagarna. Paret klagade både under resans gång och till resebolaget när de kom hem om att någon reseledare inte fanns på plats.

När de kom hem anmälde de bolaget till ARN. De krävde i första hand att hela beloppet på 50 241 kronor betalas tillbaka.

Rolfs buss och resor menar att det ingenstans i programmet för resan står att reseledare ska vara med på hela resan utan endast under de dagar som resenärerna gjorde utflykter i Florida. Men det menar paret motbevisas av företagets annonser, hemsida och mejl.

Resebolaget hänvisar också till att rederiet är skandinaviskt med skandinavisktalande personal ombord.

Nu har ARN avslagit ärendet. Det menar att det inte bevisats att företaget lovat svensk reseledare under kryssningen. Att företaget ska ha påstått det per telefon har inte heller gått att bevisa.

Men det är inte bara Jan Franzon och Siv Öhman som känner sig lurade. Även ett par från Alvesta som var med på samma resa har anmält företaget av samma anledning.

Så sent som 2018 har reseledare funnits under hela resan på tidigare Karibienresor. Både paret i Alvesta och paret i Mellbystrand skriver att uppgiften om att reseledare ska vara med på hela resan har funnits på bolagets hemsida men i efterhand tagits bort.

Rolfs buss och resors VD Emanuel Karlsson ber att få svara på frågor via mejl.

Har ni någon förståelse för missförståndet och har ni i så fall vidtagit någon åtgärd kring hur detta kommuniceras?

– Vi har några få resor som går utan reseledare. Vad som ingår på varje enskild resa framgår av reseprogrammet. Det har sett likadant ut i minst 10 år och vi har inte ändrat något. Det är första gången vi får en reklamation på att reseledare inte är med, säger Emanuel Karlsson.

Paret påstår att det fått veta via telefon att reseledare skulle vara med under hela resan. Kommentar?

– Vi har svårt att se att någon i kundtjänst skulle gett fel information. De har tillgång till reseprogrammet, säger Emanuel Karlsson.

Varför vill ni inte ersätta paret?

– De har fått resan de köpt enligt program och vi följer ARN:s beslut, säger Emanuel Karlsson.

Publicerad 11 August 2019 13:00