En av övningarna innefattar att sitta i en lastbil, för att visa på hur skymd sikt som föraren har. Här är det Bo Tollbring som tittar hur många av fyra bilarna och två motorcyklarna som det går att se bakom lastbilen. Till vänster Jörgen Rodian som äger Erikssons körskolor i Malmö/Lund.

En av övningarna innefattar att sitta i en lastbil, för att visa på hur skymd sikt som föraren har. Här är det Bo Tollbring som tittar hur många av fyra bilarna och två motorcyklarna som det går att se bakom lastbilen. Till vänster Jörgen Rodian som äger Erikssons körskolor i Malmö/Lund. Foto: Jonas Lundin

Riskövningar bjuder på ögonöppnare

”Man tänker tanken att det kunde varit jag som stod där”

LANDSKRONA/KÅGERÖD. Föreställ dig följande. Du kör i 70 kilometer i timmen på en 70-väg. Sedan kommer någon jävel upp och lägger sig precis i baken. Otrevligt, men också rent trafikfarligt. För att visa bland annat detta var STR Service, en organisation för körskolor i hela Sverige med kontor i Landskrona, uppe på Ring Knutstorp för en personalutbildning.

Av
Jonas Lundin

Det är Jimmy Ceihagen, verksamhetsansvarig för MC/moped på STR Service, som leder övningarna för de cirka 30 deltagarna på onsdagen.

– Vi har varje sommar någon sommaraktivitet. Jag fick för mig att vi skulle göra en insats för det vi jobbar för trafikmässigt, säger Jimmy Ceihagen.

Kollegan Karin Joelsson, verksamhetsansvarig för tung trafik, fyller i:

– Det är i linje med nollvisionen. Där är fokus hastighet, avstånd och oskyddade trafikanter, främst cyklister och de med två hjul. Vi har haft miljö- och idrottsutmaningar, men vi vill ju att man ska vara rädd om sig när man åker bil också, säger hon.

Jimmy Ceihagen leder övningarna. Han har en bakgrund som trafiklärare.

Jimmy Ceihagen leder övningarna. Han har en bakgrund som trafiklärare. Foto: Jonas Lundin

Det blir bland annat övningar som handlar om att jämföra bromssträckor för bil och mc, där man får se hur mycket bromssträckan påverkas av en hastighetsökning.

– De brukar förstå att det skiljer ett antal meter, men de tror inte att det skiljer så mycket som det gör, det är överraskande för många att det har en så stor verkan, säger Jimmy Ceihagen precis innan han drar igång en av övningarna, ”reptricket”.

En annan är att visa vikten på att hålla rätt avstånd. I övningen kör två bilar nära varandra, men snett bakom, för att inte orsaka den olycka som annars blivit följden att den framförvarande bromsar hastigt. Här är det Emma Dahlström som kliver ur bilen efter att ha fått uppleva det.

En annan är att visa vikten på att hålla rätt avstånd. I övningen kör två bilar nära varandra, men snett bakom, för att inte orsaka den olycka som annars blivit följden att den framförvarande bromsar hastigt. Här är det Emma Dahlström som kliver ur bilen efter att ha fått uppleva det. Foto: Jonas Lundin

Deltagarna får gissa det normala avståndet som en personbil har till framförvarande bil på en 70-väg. Ett blått rep skärs av i den längden och fästs mellan två bilar. De kör sedan med repet utsträckt, den ena bilen lite snett bakom den andra. Sedan ska den första bilen när som helst bromsa. Även om repet släpper i förtid just denna gång, så går det ändå att konstatera att den andra bilen hade brakat rätt in i den första om den kört rakt bakom.

– Jag hade aldrig någonsin legat så nära kan jag säga, jag tycker det är lite otäckt att ligga så nära, säger Emma Dahlström, föraren i den andra bilen, när hon kliver ur.

Hon jobbar i vanliga fall med digital produktion på STR.

– Speciellt efter att jag började med detta jobbet så håller jag avstånden ännu mer än jag gjorde innan.

– Det blir ju en yrkesskada, fyller läromedelsförfattaren Bo Tollbring i.

– Det är ett val man gör om man jobbar med detta, man håller hastighet, man håller de avstånd man ska eller mer, säger han.

Vi går över övningsområdet bort till en mc. 180 meter rakt framför den står en lastbil och före den en motorcykel till och fyra bilar. Det hade aldrig gått att gissa på det avståndet rakt bakifrån. Deltagarna får sedan gå fram till lastbilshytten, för att titta i backspeglarna hur mycket och hur många av de fyra bilarna och två motorcyklarna som går att se.

– Jag såg inga bilar alls. Jag skymtade kanten på en motorcykel och såg skuggan av bilarna. Jag såg inga fordon alls i den högra backspegeln, säger Malin Hansson när hon hoppat ur förarsätet och kommit ner på marken igen.

– Det är intressant att få det perspektivet, jag som aldrig kört lastbil.

STR Service AB blev Årets arbetsgivare på Landskronas näringslivsgala i mars i år. Förra onsdagen var de uppe på en riskutbildning på Ring Knutstorp.

STR Service AB blev Årets arbetsgivare på Landskronas näringslivsgala i mars i år. Förra onsdagen var de uppe på en riskutbildning på Ring Knutstorp.

På en annan övning får lastbilen symbolisera en skymd utfart. Då får deltagarna se hur mycket som det skiljer när en motorcykel bromsar vid en given punkt i 70 respektive 90 kilometer i timmen. Vid det första tillfället hade motorcyklisten fått en touch av den utkörande bilen. Vid det andra hade den blivit mos.

Det tyckte Emma Dahlström var en ögonöppnare.

– När man ser det så nära, så ger det en helt annan effekt, säger hon.

– Man tänker tanken att det kunde varit jag som stod där. Jag har en två och ett halvtåring hemma. Han ska ju lära sig nu att titta efter bilar. Det är ju jag sätta det beteendet hos honom.

Här har lastbilen, personbilen och motorcykeln kört jämsides i cirka 60 kilometer i timmen och sedan bromsat på en given punkt. Flera hade nog trott att motorcykeln skulle haft en kortare bromssträcka där.

Här har lastbilen, personbilen och motorcykeln kört jämsides i cirka 60 kilometer i timmen och sedan bromsat på en given punkt. Flera hade nog trott att motorcykeln skulle haft en kortare bromssträcka där.

STR Service

Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR, är en organisation för trafikutbildningsföretag som bedriver yrkesmässig förarutbildning.

Har kontor i Landskrona.

STR har cirka 800 medlemsföretag i hela landet.

Publicerad 25 June 2019 09:00