Camilla är en av många som på senare tid nekats taxi på centralen i Lund, ett problenm som de etablerade bolagen menar ligger i att allt fler oseriösa aktörer tagit över marknaden.

Camilla är en av många som på senare tid nekats taxi på centralen i Lund, ett problenm som de etablerade bolagen menar ligger i att allt fler oseriösa aktörer tagit över marknaden. Foto. Google maps/Privat

Camilla nekades taxi av nio olika chaufförer: "Känns hemskt att bli ignorerad som enda kund"

Problem med frikörare som upptar alla platser

LUND.

Mitt i natten och med tungt bagage försökte Camilla Gaglianello få tag på en taxi som kunde ta henne från centrala Lund och de dryga två kilometerna till långtidsparkeringen på Kobjer. Trots att nio lediga bilar väntade på stationen nekades hon skjuts. "Ingen ville köra mig den korta biten. Det slutade med att jag fick gå", berättar hon.

Det var härom natten som Camilla Gaglianello skulle ta sig cirka två kilometer från Lunds central till Kobjer där hon några dagar tidigare parkerat sin bil på en långtidsparkering inför en utlandsresa.

– Jag brukar stå där och vanligtvis tar jag bussen upp när jag kommer till Lund, berättar hon.

Just denna kväll var dock flyget sent och klockan hade passerat ett när hon till slut kom till Lund. Bussarna hade därmed slutat gå.

– Då det var sent och jag hade tungt bagage kände jag inte för att gå ensam upp till Kobjer även om det inte är så långt. Det händer ju trots allt saker även i Lund och man får ju alltid höra att man inte ska gå ensam som tjej, säger hon.

Till Camillas lättnad fanns det flera lediga taxibilar på stationen när tåget kom in och det verkade inte vara någon kö.

– När jag kom fram började chaufförerna vinka in mig och fråga vart jag skulle.

När Camilla berättade vart hon ville åka tog det dock stopp.

– Helt plötsligt var ingen ledig. En erbjöd sig att köra för dubbla priset mot vad det brukar kosta, berättar hon.

Det hela slutade med att Camilla fick ta sitt bagage och promenera.

– För mig gick det, men tänk om det varit någon annan, någon som kanske inte kan röra sig på samma sätt eller som helt enkelt inte hittar i stan. Jag förstår att taxibolagen är fria att tacka ja till vilka körningar de vill, men jag anser ändå att taxiservice bör finnas i en stad. Vad ger det för bild för turister om de kommer till Lund, ska till en adress och ingen vill göra dem, säger hon.

Esam Alak som driver Taxi Lund 121212 sedan 25 år tillbaka bekräftar att det på senare år uppstått ett problem på stationen i Lund.

– Vi blir uppringda flera gånger i veckan från kunder som upplevt samma sak. Problemet ligger i att det i dag finns väldigt många friåkare inom taxibranschen. Det vill säga förare som inte tillhör något bolag och som inte har någon F-skattsedel.

Då taxiplatserna vid centralstationen i Lund inte är reglerade med betalbom som i exempelvis Malmö, har de oseriösa aktörerna mer eller mindre tagit över menar Esam.

– Det är sällan som våra chaufförer ens hittar någon plats vid stationen. Det är alltid fullt av de fristående bilarna vars chaufförer både avvisar kunder och tar ockerpriser på sina resor. Det är inte heller ovanligt att priset ändras efter att man satt sig i bilen, säger han.

Esam Alak har påpekat problemet för Lunds kommun vid flertal tillfällen och även erbjudit sig att stå för kostnaderna vid installation av bom, men hittills inte fått något gehör.

– Som det är nu har vi slutat stå vid stationen på östra sidan. Vi försöker istället ta kunder på beställning och hämta upp dem vid västra stationstorget eller vid SevenEleven, säger han.

Per Eneroth, gatuchef på Lunds kommun, reagerar på den senaste händelsen med bestörtning.

– Det är helt förkastligt beteende. Jag har själv kört taxi som frifräsare på 80-talet så jag kan till viss del förstå att man inte vill förlora sin plats i kön för en kort körning, men samtidigt måste man upprätta en viss servicenivå när man arbetar inom service. Man kan inte bara tänka på pengar. Vi ser allvarligt på det här, säger han.

Att det finns ett problem med oseriösa förare på Lunds central är gatuchefen medveten om.

– Vi har givetvis pratat om detta många gånger och vi vet att det är ett problem med platserna på Lunds C. Samtidigt är vi i färd att bygga om hela stationsområdet. Vi kommer då bygga om och bygga rätt, säger Per Eneroth.

Att som Esam Alak önskar, sätta upp en bom för att stänga ute oseriösa förare, finns det enligt gatuchefen dock ingen möjlighet till.

– Likställighetsprincipen i kommunlagen gör att vi inte får sätta upp en bom på allmän mark för att få så sätt sortera ut oseriösa aktörer. Som det ser ut i dag äger kommunen halva marken och Jernhusen halva. Hade Jernhusen ägt hela hade saken hamnat i ett annat läge, förklarar han.

I samband med ombyggnaden av stationsområdet kommer samtliga taxiplatser i framtiden hänvisas till den västra sidan av stationen.

Publicerad 24 May 2019 08:00