Christer Esbjörnssons favorit är den lilla U28:an som han själv lärde sig köra på. Här visar han en modell av denna.

Christer Esbjörnssons favorit är den lilla U28:an som han själv lärde sig köra på. Här visar han en modell av denna. Foto: Per Eeg Olofsson

”Dutran var en revolution då”

Chans att se unik samling av ungerska veterantraktorer

SIMMELSEBERGA. Det är ett speciellt stycke ungersk industrihistoria som finns i Simmelsberga, mellan Kågeröd och Ekeby. Den 11 maj finns det chans att ta del av det. Då visar Christer Esbjörnsson upp sin stora samling ungerska veterantraktorer av märket Dutra på Dutradagen.

Av
Jonas Lundin

De kom utan hjul och utan hytt på räls till stationen i Kågeröd. Det var nog många bybor som höjde på ögonbrynen när lantbrukaren Gunnar Esbjörnsson på Simmelsberga gård började importera traktorer från östblocket mitt under brinnande kallt krig på 1960-talet.

”Dutran var ingen vägtraktor, den ska vara ute på fält. Den vill gärna gunga lite eftersom den har kort hjulbas. Den är inte så skön att köra med på vägarna”, säger Christer Esbjörnsson.

”Dutran var ingen vägtraktor, den ska vara ute på fält. Den vill gärna gunga lite eftersom den har kort hjulbas. Den är inte så skön att köra med på vägarna”, säger Christer Esbjörnsson. Foto: Per Eeg-Olofsson

– Han såg en fyrhjulsdriven Dutra på en lantbruksmässa i Brno 1961. Sedan blev han intresserad av dem och tog in en på prov. Det gick bra med den. De var nya på marknaden då. Ungern var kommunistiskt då och de ville ha ut dem till väst. De frågade om han ville ta hem dem till Sverige, säger sonen Christer Esbjörnsson.

Eftersom Gunnar Esbjörnsson redan sålde Zetor, tyckte han det skulle vara intressant att prova en ny och annorlunda traktor på svenska marknaden.

– Dutran var en revolution då, med fyra lika stora hjul och riktig dragare, säger Christer Esbjörnsson.

Den kunde dra med alla fyra hjul, med kraften jämt fördelad på både bak- och framaxeln.

I Ungern var Dutra-traktorerna blåa eller gröna. I Sverige dock röda. Gunnar Esbjörnsson såg också till att de fick hytter, enligt lagens krav.

I Ungern var Dutra-traktorerna blåa eller gröna. I Sverige dock röda. Gunnar Esbjörnsson såg också till att de fick hytter, enligt lagens krav. Foto: Per Eeg-Olofsson

Pappa Gunnar, också känd som ”flygande bonden”, blev generalagent för Dutra i Sverige. Hundra stycken blev sålda på tio år. Det måste ha varit en utmaning och bedrift att på 1960-talet sälja in traktorerna från andra sidan järnridån till lantbrukare som var vana vid märken som Volvo och Ford.

– Det var inte lätt att komma med ett nytt märke och försöka sälja. Han fick kämpa rätt bra för det, säger Christer Esbjörnsson

Redan som liten påg fick Christer hänga med på mässor och lärde sig både mecka med och köra Dutra-traktorer. 1973 slutade Dutra att tillverkas på ”Röda stjärnans traktorfabrik” strax utanför Budapest, men flera fanns kvar på gården i Simmelsberga.

– När jag tog över 1989 efter far, så fortsatte jag köra med dem i lantbruket några år till. Sedan började de bli gamla, säger Christer Esbjörnsson.

Och de blev stående i 10-15 år innan hans intresse för veterantraktorer väcktes.

En gång om året åker Christer Esbjörnsson ner till fabriken i Budapest och hälsar på vänner han lärt känna.

En gång om året åker Christer Esbjörnsson ner till fabriken i Budapest och hälsar på vänner han lärt känna. Foto: Per Eeg-Olofsson

– I Sverige kanske det inte är så mycket med Dutran ännu, men i Ungern, Tyskland och Holland är de jättestora. Det blev hundra sålda här, det ringer många unga pågar som hittat en gammal Dutra och frågar om jag har reservdelar till dem, för de ska börja restaurera dem. Och det är jätteroligt, så att de blir bevarade, säger Christer Esbjörnsson.

Ett rum i bostadshuset är fyllt med modeller. På väggen hänger ett stort inramat svart-vitt foto från den stora fabriken i Budapest. Under de år som produktionen pågick, spottade den ur sig 75 000 traktorer och dumprar. Här jobbade ungefär 5000 personer. Christer Esbjörnsson åker regelbundet ner dit.

– Det är inte mycket kvar av fabriken. Vi åker ner i alla fall en gång om året och hälsar på. Vi har lärt känna Dutra-vänner och de som jobbade på fabriken, de brukar ha en tillställning nu den 1 maj vart år, säger Christer Esbjörnsson.

Sedan 2001 har han arrangerat Dutradagen på Simmelsberga gård, som återkommer vart tredje år (se faktaruta). Förra gången, 2016, lockade den cirka 900 besökare. Till detta års upplaga av Dutradagen kommer det cirka 30 ungerska Dutra-entusiaster. Christer Esbjörnsson har ungefär 25 Dutra-traktorer och nog har han sin favorit.

Ute på gårdsplanen står en skogstraktor med originalmotor.

Ute på gårdsplanen står en skogstraktor med originalmotor.

– Det är den lilla U28:an, den minsta tvåcylindriga, som man lärde sig köra på, säger Christer Esbjörnsson och plockar fram en modell av den från fönstret.

”Vi fick igång den för tre år sedan, hoppas vi får igång den i år också”, säger Christer Esbjörnsson och hoppar upp i en tysk bandtraktor från 1941 med en tändkulemotor, som det tycks vara en komplicerad process att få igång.

”Vi fick igång den för tre år sedan, hoppas vi får igång den i år också”, säger Christer Esbjörnsson och hoppar upp i en tysk bandtraktor från 1941 med en tändkulemotor, som det tycks vara en komplicerad process att få igång. Foto: Per Eeg-Olofsson

Dutradagen på Simmelsberga gård den 11 maj 2019 klockan 10-15

Tema: Band- och skogstraktorer

10.15: Invigning och ungersk folkdans

11: Skogstraktorer

11.30: Bandtraktorer

12: Flyguppvisning, modellflyguppvisning

13: Stordragarnas kamp.

13.30: Dutra-Dans 2019

14: Körning i fält

Dessutom Monter á la Elmia 1966, veteranmarknad, A-fordar, modelltraktorer.

Publicerad 04 May 2019 09:30