Bilden är tagen i ett annat luftburet sammanhang.

Bilden är tagen i ett annat luftburet sammanhang. Foto: Nah Ting Feng/Adobe Stock

Familjen fick inte flyga från Kastrup – kräver tillbaka 27 000 kronor

HELSINGBORG. En person i Helsingborg har anmält ett flygbolag till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), gällande en resa.

Väl på Kastrup ansåg inte bolaget att familjens biljetter var giltiga, varpå den ressugna skaran nekades följa med på resan.

Istället erbjöds familjen att få resan ombokad till dagen efter. Men detta gick inte familjen med på. Familjen hade fått gå upp tidigt, vid 04.00, för att hinna med flyget och att åka hem och behöva upprepa proceduren dagen efter skulle inte barnen, två och sex år gamla, orka med, enligt anmälaren.

Det var heller inte möjligt för familjen att stanna kvar på flygplatsen till dagen efter.

Nu kräver anmälaren flygbolaget på drygt 27 700 kronor. Detta för att få kostnaden för flygbiljetterna tillbaka, liksom utlägg såsom mat- och mellanmål samt resekostnader med tåg till och från Kastrup.

Myndigheten kommer nu att pröva konsumenttvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan. Om den är korrekt gjord så kommer ARN att lämna en rekommendation på hur tvisten ska lösas. En majoritet av alla berörda företag följer ARN:s rekommendationer.

Publicerad 24 April 2019 14:15