En allt för vanlig syn på skånska järnvägsstationer.

En allt för vanlig syn på skånska järnvägsstationer. Arkivfoto: MOSTPHOTOS

Skånska tågförseningar ökar med upp till 900 procent

Mörka siffror i Skånetrafikens egen undersökning

SKÅNE.

I Stockholm och Göteborg minskar tågförseningarna kraftigt. I Skåne ökade de med en tredjedel under 2017. Lokaltidningen kan berätta om vilka stationer förseningarna ökat mest på, och vilka som klarar sig bättre. På den värst drabbade orten ökade antalet förseningsminuter med 939 procent.

Av
ANDERS G BERGQUIST

Skånetrafiken har fått mycket kritik av frustrerade resenärer för sina förseningar. De har under tre år undersökt hur tågförseningarna har utvecklats i Skåne och jämfört det med tågtrafiken i Göteborg och Stockholm. De presenterar resultaten på sin hemsida och siffrorna ger resenärerna rätt.

Medan antalet förseningsminuter minskat med 35 % i Stockholm och 15 % i Göteborg har de ökat med en tredjedel i Skåne mellan 2016 och 2017. I Skåne är det 57 procent mer förseningsminuter än i Stockholm och 42 procent fler förseningsminuter än Göteborg.

Även om nästan 90 procent av tiden går i tid blir det en hel del förseningsminuter - närmare bestämt 110 000 minuter under 2017.

39 procent av förseningarna beror på problem i infrastrukturen, 29 procent beror på olyckor, tillbud och liknande, 22 procent beror på Skånetrafiken och andra operatörer och 8 procent beror på trafikledningen.

LÄS MER

Signalfel orsakar stopp i tågtrafiken

Här är de främsta orsakerna till förseningarna under 2017:

* Banarbete

* Signalfel

* Växelfel

* Spårfel

Kontaktledningsproblem är det många resenärer som svurit över, men det är bara fem procent av förseningsminuterna som beror på det.

Skånetrafiken har de senaste åren märkt att det blivit allt fler förseningsminuter. Trafiken har samtidigt ökat, men inte alls så mycket som förseningarna. Därför har Skånetrafiken undersökt varenda förseningsminut, för att se var insatserna behöver sättas in. De växlar, infrastruktursproblem och bandelar som har flest förseningsminuter kommer att prioriteras för att få bort flaskhalsarna. Målsättningen är att detta ska leda till att ökningen av förseningar ska bromsas och att de skånska resenärerna istället ska få se hur förseningarna minskar.

Så här förändrades antalet förseningsminuter i några av de viktigaste skånska järnvägsorterna under 2017:

Malmö: +44 procent

Lund: +22 %

Eslöv: + 300%

Hyllie: + 21%

Hässleholm: - 40%

Stehag: + 119 %

Osby: + 939 %

Arlöv: + 60%

Höör: + 3%

Helsingborg C: - 20%

Kävlinge: + 8%

Kristianstad – 4%

Örtofta: + 47%

Dammstorp: + 68%

Ystad: + 11%

Flackarp: -10 %

Lockarp: - 9 %

Önnestad: + 85%

Teckomatorp: + 118%

Publicerad 18 March 2019 10:00