Restaurangen akutstängde under måndagen efter att råttspilling hittats i lokalerna.

Restaurangen akutstängde under måndagen efter att råttspilling hittats i lokalerna. Foto. Adobe Stock

Råttbajs akutstängde snabbmatsrestaurang

Avföring hittades tillsammans med livsmedel

MALMÖ. Burger King på Värnhemstorget i Malmö har under veckan fått in klagomål från kunder som sett råttor springa runt i lokalen. Miljöförvaltningen var på besök under måndagen och det myndigheten fick se gjorde att de beslutade sig för att akut stänga restaurangen.

Av
Elisaveta Gräsbeck

I måndags gjorde Miljöförvaltningen ett besök hos Burger King i korsningen Östra Förstadsgatan-Pilgatan. Arvid Nordland, enhetschef för avdelningen livsmedelskontroll på miljöförvaltningen i Malmö, berättar att myndigheten fått in klagomål från restaurangens kunder men man var också där som ett vanligt tillsynsärende.

– På plats upptäcktes bland annat spillning från råttor i utrymmen där man hanterar öppna livsmedel. Vi beslutade oss därför för att stänga restaurangen akut i måndags.

Miljöförvaltningens livsmedelsinspektörer var tillbaka redan dagen därpå för en ny kontroll. Personal från Anticimex var också där och kunde berätta att håligheter i byggnaden nu hade tätats så att råttor inte ska kunna ta sig in i restaurangutrymmena.

– Restaurangen hade storstädat och jobbat med att säkra upp hela lokalen, säger Anders Nordland och tillägger att miljöförvaltningen inte heller såg nya spår av skadedjur.

Därför beslutade man att restaurangen kunde öppna igen.

Det händer varje år att miljöförvaltningen tvingas stänga verksamheter - däremot är det ovanligt att det sker just på grund av skadedjur. Oftast är det annan bristande hygien som ligger bakom akuta stängningar, berättar Anders Nordland. Han säger att det är viktigt att man följer upp en restaurangverksamhet som fått stänga en tid men som öppnat åter igen.

– De åtgärder som restaurangen gjort ska ha effekt. Vi vill komma tillbaka och titta. Verksamheten behöver inte veta när vi kommer men vi vill se att allt fungerar som det ska fram över.

Det är företaget Nordic Service Partner som äger och driver Burger King Värnhem. I ett mejl till Lokaltidningen skriver Claes König, franchise business leader, att man ser mycket allvarligt på händelsen. Detta eftersom livsmedelshantering står högt upp på prioriteringsordningen.

”Alla gäster till Burger King ska mötas av en ren och fräsch restaurang vid sitt besök. Vi har nu utökat våra rutiner och kontroller för att säkerställa vår miljö i restaurangen håller högsta standard", skriver Claes König.

Publicerad 01 March 2019 15:17