Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Mostphotos.com

Massör ställde in på grund av pungbråck

Salong får betala tillbaka nästan hela klippkortet till kunden

HELSINGBORG.

45 minuter innan massagetiden fick kunden ett sms från massören där denne ställde in på grund av feber. Dagen efter ändrade massören det till att han fått en sträckning och varit hos en kiropraktor hela dagen men ändrade sig sedan en gång till - massagetiden ställdes in på grund av pungbråck.

Av
Mattias Grenholm

Enligt kunden, som anmält salongen till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, så erbjöd sig massören att betala tillbaka för den inställda behandlingen men några pengar har inte skickats.

Då tappade kunden förtroendet för massören och kontaktade ägaren till skönhetssalongen och krävde pengarna tillbaka för hela klippkortet á tio besök, där en massagetid redan var utnyttjad, sammanlagt 4 200 kronor. Salongen ville inte gå med på detta men kunde sträcka sig till att nästa massagetid kunde vara gratis.

De tyckte dessutom att kunden gjorde stor sak av vilka skäl massören hade uppgett för den inställda tiden och menade att denne inte hade anledning att förklara sitt sjukdomstillstånd för kunden.

Arn rekommenderar ändå salongen att betala tillbaka 3 780 kronor till salongen, vilket motsvarar kostnaden för klippkortet minus ett utnyttjat besök. Nämnden hänvisar till konsumenttjänstlagen där det står att kunden generellt har rätt att avbeställa en tjänst om inte den som sålt tjänsten kan bevisa att den har fått kostnader genom att tjänsten beställts.

Eftersom inga tidsbokningar gjorts i förväg så anser Arn att salongen inte kan visa på kostnader i samband med klippkortet och därför rekommenderar de att salongen ska betala kunden en summa som motsvarar nio massagetillfällen.

Publicerad 08 November 2018 13:26