Unga uppfinnare prisades för sina miljörobotar

Ska göra det roligare att hålla rent

LINDÄNGEN.

Eleverna i klass 3a på Lindängeskolan blev bästa utställare på uppfinnartävlingen Innocarnival. Tillsammans med klass 3b och 3c var de tävlingens yngsta deltagare, och de ställde ut sina egentillverkade, miljövänliga robotar.

– Det var roligt att vinna för skolor från hela Skåne deltog och vi var de yngsta där, säger Inaya Mahmood, i klass 3a.

Klasskamraten Kerim Nezirovski håller med.

– Det var en speciell känsla att vi vann det här priset.

Motiveringen till att klassen blev utsedd till bästa utställare var ”för en kreativ och lekfull utställning som väcker nyfikenhet och glädje”. Priset var ett presentkort på 3 000 kronor på Malmö Live.

Alla elever i årskurs 3 på Lindängeskolan har ägnat månader åt att projektet, där varje klass har fått tillverka varsin robot. Det har avsatts tid åt projektet i flera olika skolämnen och ibland även på fritids.

– Avgörande för att kunna arbeta med sådana projekt är att vi har haft ett bra samarbete mellan oss lärarna och fritidspersonalen. Samarbetet har varit avgörande då vi arbetar som ämneslärare med alla tre klasser och projektet har integrerats i vårt vatten/miljö-tema, säger Maria Simbotin, lärare på Lindängeskolan.

Klass 3 a:s robot har en basketkorg på huvudet för att det ska vara roligare att kasta skräpet. Den kan plocka skräp med sina händer. På den ena handen har roboten en tång och på den andra en magnet. Allt skräp samlas i robotens mage.

– Om du träffar basketkorgen så blinkar en LED-lampa på huvudet för att visa att du bidrar till att hålla havet rent och rädda havsdjuren. Om roboten ser någon som kastar skräp på marken så visas ett X, säger Inaya Mahmood, i klass 3a.

Klass 3b gjorde en ubåt med ett forskningscenter, som ska bidra till ett renare hav. I forskningscentret kan marinbiologer studera havet.

– Skräpet sugs in i munnen och vattnet fortsätter vidare till ett filter där mikroplaster filtreras bort. Ubåten drivs av solenergi, biogas och strömmarna i vattnet, säger Sarah Sattar i klass 3b.

Klass 3 c:s robot ska bidra till att allt vatten blir renare.

– Den har sensorer i munnen, som känner av skräpet och ger signaler till händerna som plockar upp skräpet. Den har propeller för att simma och hjul för att kunna rulla på land. Sedan har den en lucka i magen där skräpet kan förvaras, säger Fiona Rrahmani, i klass 3c.

Eleverna tycker att det har varit kul att arbeta med projektet. Det svåraste var att programmera, menar de, trots att de fick tips under tre tillfällen som de tillbringade på Cool Minds. Att delta på utställningen var också en positiv erfarenhet.

– Det var jätteroligt. Man fick lära sig att berätta om projektet och lära sig om andras projekt, säger Nathalie Otelea, i klass 3b.

– Det var väldigt kul att vara där, att gå runt och titta på andras projekt. Sedan fanns det godis och chips som man fick ta, säger Hammodi Almadani, i klass 3c.

– Det bästa var att vilka tekniker som andra använt och hur man skulle kunna utveckla vår robot, säger Fiona Rrahmani, i klass 3c.

Publicerad 17 April 2018 09:16