Ett digitalt spel ?med analoga interiörer. Miljöerna i ??”The Dream Machine” görs bland annat med hjälp av lera och mossa.?Foto: Anja Degerholm

Ett digitalt spel ?med analoga interiörer. Miljöerna i ??”The Dream Machine” görs bland annat med hjälp av lera och mossa.?Foto: Anja Degerholm

Prisat spel – av glasspinnar och mossa

Anders Gustafsson är en av skaparna av "The Dream Machine": "Det är ett vansinnesprojekt"

RÖRSJÖSTADEN. ?Med lera, mossa och glasspinnar har Malmöbon Anders Gustafsson och hans kompanjon Erik Zaring rönt uppmärksamhet världen över med sitt spel ”The Dream Machine”. I vår är det tänkt att det sjätte och sista kapitlet i drömsagan ska komma ut.
– Jag ägnar all vaken tid och en del av tiden jag sover åt detta. I perioder har jag varit helt besatt, säger Anders Gustafsson.
Anders Gustafsson och Erik Zaring träffades på en animationsskola i slutet av 90-talet. Några år senare satt de båda med ostimulerande brödjobb och gnällde över sin situation, Anders i Köpenhamn och Erik i Göteborgstrakten. Idén att göra något eget kom upp, ett spel inspirerat av östeuropeisk barn-tv.

Ingen återvändo
När Erik föreslog att de skulle bygga allt för hand var Anders långt ifrån positiv.
– Erik satt uppe en hel natt för att bygga fyra, fem olika miljöer, bara för att visa att det går. När jag fick se hur mycket omsorg och kärlek han lagt ner så fanns det ingen återvändo.
Historien i ”The Dream Machine” utspelar sig i ett märkligt hyreshus där ett ungt par flyttar in. När de gör sig hemmastadda hittar de en kamera bakom en panel i väggen. Och utan att avslöja för mycket leder det till att spelets huvudkaraktär börjar ta sig in i sina grannars drömmar.
– Det finns ett inslag av voyeurism i spelet. Tänk om man visste vad som rörde sig i sin pappas eller flickväns huvud, hade man sett på den personen med andra ögon?

Galet experiment
Idén till historien fick Anders när han hörde om psykoanalytikern John C. Lillys galna drömexperiment. Under ett års tid tog Lilly diverse droger för att testa sin teori om att det finns parallella verkligheter i vårt medvetande.
– I spelet går man från dröm till dröm och löser kluriga pussel. Det handlar om att utforska och ta reda på saker för att ta sig vidare i spelet, utan några stressmoment.
Anders roll är att hitta på historier, skriva manus och rita skisser. Därefter tar Erik vid och bygger upp de olika miljöerna och fotograferar dessa, och slutligen programmerar och ljudlägger Anders. Nu har de ägnat sex år av sina liv åt drömmaskinen.
– Det är ett vansinnesprojekt, samtidigt har vi levt med detta så länge att vi filtrerat egna händelser genom spelet. Man lär definitivt att känna oss genom spelet.

Galleri i New York
Även om ”The Dream Machine” är ett indiespel och något som upphovsmakarna gör hemma på sina kammare, så har spelare runt om i världen upptäckt det. Det har även belönats med flera priser. Och i mars ska några av miljöerna ställas ut på ett galleri i New York.
– Jag har varit både i Los Angeles och Las Vegas och tagit emot priser. Det är en bisarr kontrast till att sitta hemma i sina underkläder och knåpa med kartong och pastellkritor. Men det är ett kvitto på att vansinnet var värt det.

Ett äventyrsspel som är inspirerat av östeuropeisk barn-tv. Så beskriver en av skaparna, Anders Gustafsson,

Ett äventyrsspel som är inspirerat av östeuropeisk barn-tv. Så beskriver en av skaparna, Anders Gustafsson, "The Dream Machine". Foto: Cockroach Studios

En av lägenheterna ?i det märkliga hyreshuset i ”The Dream Machine”. ?Foto: Cockroach studios

En av lägenheterna ?i det märkliga hyreshuset i ”The Dream Machine”. ?Foto: Cockroach studios

Anders Gustafsson ?gör spelet hemma i sin lilla tvåa i Rörsjöstaden. I bakgrunden ses skisser för de olika miljöerna. ????Foto: Anja Degerholm

Anders Gustafsson ?gör spelet hemma i sin lilla tvåa i Rörsjöstaden. I bakgrunden ses skisser för de olika miljöerna. ????Foto: Anja Degerholm

Publicerad 25 December 2014 04:00