Dagboken - resan till Lindtkulorna

Jag och min pappa åkte i måndags iväg på en liten resa genom Danmark, Tyskland och var hemma på onsdagen i Sverige. En rolig liten bilresa!

Måndagen 27/10

Min pappa kom ner från Vindeln utanför Umeå i fredags förra veckan, det var jättekul att träffas eftersom jag inte har träffat honom sen i somras och han var här hela höstlovet. På måndag morgon startade vi runt 09.00 och började vår lilla bilresa med att tanka, annars kan det bli kämpigt! Vi körde ner emot Malmö och tog sedan Öresundsbron över till Danmark. Riktigt häftig bro, man körde t.o.m under vattnet! Efter öresundbron stannade vi och åt på ett ställe som heter Monarch, nej jag åt inte en cykel, utan en jättegod pasta bolognese! Vi fortsatte vår resa genom Danmark och körde över både Stora Belt-bron och Lilla Belt-bron. Framåt eftermiddagen var vi i en tysk stad som heter Flensburg, nästan precis vid gränsen till Danmark. Vi fortsatte köra mot en stad som heter Kiel, ca: 10 mil från Flensburg. Strax innan Kiel stannade vi i en liten stad som heter Eckernförde, och tog in på ett hotel precis vid havet. På kvällen var vi ute och kollade runt lite i Eckernförde, det var en jättemysig stad med en fin badstrand, som man inte behövde betala för att vara på. För i Tyskland är det vanligt att man på vissa ställen får betala för att få vara på stranden, så bortskämda vi svenskar är! På kvällen gick vi till en mataffär, och jag blev förvånad över en hel del saker. Dom hade t.ex. smöret "Lätta" ,"Milda Culinesse" och en del andra svensk-kända märken. Dom sålde också alkohol mitt bland all mat, och då är det inte typ lättöl utan whiskey och fina viner och så vidare. Här i Sverige går man ju till systembolaget om man ska ha något, inte till ica eller konsum. Och när väl svenskar kommer till t.ex. Tyskland blir det ju istället hysteri att handla, och inte är tyskarna mer alkolister än vi svenskar!

Tisdagen 28/10

Tisdag morgon började vi med en riktig brak-frukost på hotellet, mmm så goa grejor det fanns! Men också mycket man inte var van vid, typ som pumpa i någon vätskeblandning. En sak jag la märke till var att alla var så trevliga, sa godmorgon och trevlig dag och sådant. Det är ju inte så vanligt i Sverige, kanske ett "hej" på sin höjd. Runt 10.00 tiden checkade vi ut och fortsatte mot marsipan-staden Lübeck nära Hamburg. Det var ungefär en och en halv timmes bilfärd dit, men i Tyskland finns det ju autoban, så det gick väll lite snabbare! En sak jag la märke till var att tyskarna kör väldigt fort, även på smågator och inne i samhällen. Man får ta det lungt när man går över övergångsställ eller annat så man inte blir påkörd! När vi kom till Lübeck gick vi och kollade i lite affärer, gick in i en enorm kyrka och tittade runt lite. Vi gick sedan och åt på en resturang, vi försökte förstå vad som fanns på menyn, och det gick bra tills det kom till vad jag skulle äta. Men jag bestämde mig till slut för "bratkartoffeln" (stekt potatis) och någon fisk som hette herring...nånting. Servitrisen kollade på mig som om jag var dum i huvudet som beställde det och vi försökte fråga vad det var, men hon kunde inte engelska och vi kunde inte tyska. Hon sa bara "fish". Men all fisk är god enligt mig, så det blev säkert jättebra. Men där misstog jag mig, potatisen var god, men fisken var rå och inlagd i ättika... och ungefär inget mer. Jag trodde jag skulle spy, men jag lyckades behålla den tuggan, men mer åt jag inte. Efter det gick vi till den kända marsipan-butiken "Niederegger", huuuur mycket gott som helst! Ojojoj vad grejor det fanns! Inte bara marsipan, utan tårtor, lyxig choklad och mycket mer! Jag åt en chokladmoussetårta med en hel del choklad, passar mig perfekt! Det var jättegott. Efter Lübeck körde vi upp mot "Heligenhafen", som låg ungefär åtta mil från Lübeck. Vi hittade ett bra hotell och sov där över natten.

Öresundsbron

Onsdagen 29/10

På morgonen åt vi ännu en brakfrukost, massa gott! Efter det begav vi oss mot Bordershop som ligger i Puttgarden, det var ungefär två mil dit. Bordershop har jag varit på innan, och jag längtade till godisvåningen, där jag skulle handla choklad - speciellt Lindth! Var man än kom i Tyskland fanns det Lindthgodis, både i lyxiga butiker eller vanliga mataffärer. Så jag sparade mig nu till Bordershop eftersom det är mycket billigare där. (Snål som man då var...) När vi väl kom dit fanns det inte en enda Lindhtsak! Jag blev jättesur, mest på mig själv, men jag köpte ändå en massa gott! Efter bordershop åkte vi färja över till Danmark, och sedan började vi köra mot öresundsbron, och sedan hem emot Halmstad. En rolig liten resa! Lite av varje...
*I tyskland fanns det redbull med cocacola i - nya samarbetspartners?
*I Tyskland fanns det också GB-glass, men med helt andra Cornetto och Magnum sorter, prövade en "cornetto king edition", mums!
*Var man än kom i Tyskland eller Danmark, men framförallt Tyskland, såg man vindkraftverk. Vilken jag tycker är jättebra, det sliter inte lika mycket på miljön och det är fakiskt charmigt. Think outside the box sweden?

Vårat lilla söta hotell!

Jag kramar ciderburken utanför Bordershop!

Mmm min goa tårta, också från samma ställe som marsipanen!

Jag och djävulen fick sitta utanför kyrkan.

Publicerad 01 November 2008 18:00

Lokaltidningens nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från Lokaltidningen